-->

17 Mei 2012

MeNgimBas KeNaNGan Aku daN GuRu


Assalammualaikum..
patutnya entry Hari Guru ni kena post semalam kan..tapi disebabkan semalam sibuk dgn urusan cabutan pemenang Giveaway so hari ni baru berkesempatan laaa...Selama bersekolah dulu..mcam2 guru yg aku jumpa..Guru yg garang,guru yg sporting,guru yg slumber,guru yg berdedikasi dan mcm2 lagi..Guru yg paling tidak disukai ramai pelajar semestinya Guru yg garang laa..terutama kalau guru yg garang gitu mengajar subjek2 yg susah mcm matematik..OMG memang seksa jiwa dan raga haha..Kat sekolah aku kategori pelajar yg baik la..x timbulkan masalah pun..cewaah puji diri sendiri la plak kan..benda yg aku rasa paling jahat yg pernah aku buat masa sekolah dari drjah 1 sampai form 6 yg aku ingat masa aku darjah satu hahaha..biasalah budak2 darjah satu lagi kan masa tuh x fikir panjang buat suka hati jer..Ni pasal buku latihan..disebabkan ada hari2 yg aku x datang sekolah so byk la jugak latihan yg aku buat dlm buku tuh cikgu x semak kan..jadi disebabkan malas nk dengar cikgu tuh membebel aku dengan sendiri melantik diri aku jdi cikgu dan semak sendiri buku latihan aku hahaha..

Aku amik pen merah dan aku semak pastu aku siap sign lagi ikut/tiru tandangan cikgu aku tuh..haha dan biasalah dh namanya tulisan budak darjah satu semestinya lah cikgu tuh perasan apa yg aku buat kt buku latihan tuh..terus dia panggil aku kedepan dan kena marah kat depan semua pelajar..pastu kena denda berdiri kat tepi papan hitam sementara cikgu tuh teruskan mengajar..malu gak masa tuh semua mata2 pelajar2 lain tumpu kt aku jer..tapi aku releks jer..aku langsung x menangis..sgt slumber walaupun rasa malu sgt haha..kalau budak lain kt tmpt aku sure dh nangis..haha tula benda paling nakal yg aku pernah uat masa kt sekolah..pastu dh xde dah..aku jadi budak baik muahaha..kemudian ada perkara lucu berlaku masa ni aku tingkatan berapa ntah x ingat dh..masa nih baru habis waktu rehat aku masa nih pun tgh berjalan laa nk masuk kelas masing2 kan..kemudian dlm perjalanan aku nampak guru disiplin berada di tingkat 1 dia dok memerhati pelajar kt bawah..aku masa ni mmg dh berada di tingkat 1..Aku nampak Guru disiplin ni tgk dok perhati budak India perempuan..die tengah berdiri di tepi longkang kecil yg ada kt situ..tetiba Guru Disiplin tuh meniup wisel dan memerhati budak india yg berdiri ditepi longkang tuh..

Budak india tuh sangat terkejut apabila mendengar bunyi wisel tuh lalu terjatuh kedalam longkang kecil tuh hahaha..aku masa nih mmg dekat dgn guru disiplin so aku nampak la apa yg guru disiplin tuh nmpk..bila budak tuh sampai jatuh dlm longkang bila mendengar bunyi wisel tuh..Guru disiplin tuh nmpk terkejut la jugak sebelum ketawa sedikit sebab x menyangka sampai jatuh longkang..aku yg kat situ pun nk tergelak jugak melihat insiden tuh..bahaya tul bunyi wisel tuh yer..masa form 6 plak aku ingat lagi bila satu kelas aku kena marah dgn guru Pengajian AM bila graf yg kami semua lukis agak teruk hahaha..dia panggil nama sorang2 untuk dtg ke depan dan kena marah depan semua pelajar lain..haha hampir satu kelas kena marah..budak laki kena paling teruk sekali..Buku Graf tuh sampai dilempar ke bawah..haha aku dan kawan2 yg lain jadi sgt cuak..berdebar semacam menunggu hukuman haha..Graf yg kami lukis dikritik teruk..Guru kami ckp Graf kiteorg ada yg mcm tsunami,gempa bumi,dibawa angin dan mcm2 lagi bila Guru kami cakap gitu rasa kelakar plak..dari takut terus nk tergelak..haha..Nasib masa nama aku dipanggil aku x kena marah haaha tapi masa nama aku dipanggil cikgu kami hanya membebel jer die cakap masa kami semua lower six kami semua berbulan madu jer x belajar betul2 main..ni bila dh upper six nak lukis graf pun huru hara haha..Lupa nk cakap guru Pengajian Am kami nih dh berumur la juga,guru perempuan dan berbangsa cina..

Masa giliran kawan2 aku pula semuanya x dimarah teruk..sikit2 jer..cuma pelajar lelaki jer kena marah paling teruk..haha..bila dah lama sikit baru nampak yg Guru Pengajian Am kami ni sporting juga orgnyer haha awal2 kami semua takut ngan die..dh lama2 tuh dh x rasa takut ngan die..sebab dh nmpk dh guru kami ni sporting sgt..kalau die x marah kami masa mula2 dulu smpai sekarang x tau lukis graf dh haha..masa die mengajar mmg best cuma jgn bagi soalan tentang bab2 masakan nanti guru kami akan leka bercerita pasal masakan dan makanan terus die terlupa nk balik topik asal haha..selalunya pelajar lelaki la suka sgt ajukan pasal topik masakan atau makanan..diorang sengaja nk buang masa bagi guru kami leka bercerita mengenai masakan dan makanan..haha...apa pun rindu ngan guru2 semua..mmg best dapat guru2 mcm mereka..nih..
windu pula nk balik zaman2 sekolah dulu..Semua Guru-guru tetap berada dlm ingatan pelajarnya..sesungguhnya x mudah jadi guru ni..

Jika hari ini seorang PERDANA MENTERI berkuasa
Jika hari ini seorang RAJA menaiki takhta
Jika hari ini seorang PRESIDEN sebuah Negara
Jika hari ini seorang ULAMA yang mulia
Jika hari ini seorang PEGUAM menang bicara
Jika hari ini seorang PENULIS terkemuka
Jika hari ini seorang siapa saja menjadi dewasa
Sejarahnya dimulakan oleh seorang guru biasa

Dengan lembut sabarnya mengajar tulis-baca

Aku sayang ngan cikgu2 aku semua x lupa juga pada pensyarah2 aku dulu yg memang popular dan best2 belaka..

3 ulasan:

Terima Kasih kerana sudi meninggalkan komen anda di sini. Sila komen dengan berhemah yer.

My Random Post

Design By Sis Hawa | Copyright Reserved By Miss Banu 2009-2017