-->

29 Mei 2012

Kisah Menyayat Hati Seorang Pelakon Ahmad Nisfu


Assalammualaikum..
Mari kita membaca kisah hidup Ahmad Nisfu ni yg diambil dari satu artikel di internet...
Sy sempat menonton rancangan Tiga Abdul yang disiarkan menerusi TV2. Siapa tidak kenal gelagat mereka antaranya Tan Sri P Ramlee. Namun apa yang ingin dikongsikan di sini adalah pelakon Ahmad Nisfu. Siapa yang tidak kenal dengan beliau merupakan seorang pelakon dan pelawak yang berbakat. Banyak sahaja tagline yang digunapakai sehingga hari ini..
Dalam kita mengenang ramai artis-artis veteran terutamanya, mungkin tak semua yang tahu. Dalam kita mengangkat dan mengagungkan yang sudah pun berada dipuncak,namun kita terlupa dengan sekian insan-insan seni yang dahulunya membuat kita ketawa terbahak-bahak tapi masa memamah nama insan seni ini dan terus tenggelam ditelan oleh arus berzaman.
Mengikut arwah Norizan bekas isteri kepada P. Ramlee (dalam satu rancangan tv), Ahmad Nisfu merupakan antara teman rapat kepada P.Ramlee. Buktinya cukup nyata apabila sewaktu kemeriahan studio Jalan Ampas dahulu, setiap filem arahan P.Ramlee, Ahmad Nisfu boleh dikatakan kerap terlibat sama dan memegang watak agak besar. Gelaran Paq Besaq (Pak Besar) juga telah diberikan kepada Ahmad Nisfu oleh P. Ramlee kerana lubang hidung Ahmad Nisfu yang besar.

Pelakon yang berasal dari Tanjong Takong, Pulau Pinang ini pada awalnya ialah seorang pelakon bangsawan dan telah dilamar oleh Shaw Brothers untuk terlibat sama dalam produksi sebagai pelakon filem. Di sini bermulalah kerjaya Ahmad Nisfu sebagai pelakon filem. Walaupun memegang watak-watak yang kecil, Ahmad Nisfu dikatakan adalah seorang yang sentiasa bersyukur walaupun upah yang diterimanya adalah terlalu kecil. Hakikatnya, wang saku yang diperoleh digunakan untuk menyara dirinya sahaja kerana Ahmad Nisfu adalah seorang yang sebatang kara, tiada saudara mara, keluarga dan juga isteri.
Aktiviti sosial Ahmad Nisfu ini hanyalah dengan beramal di masjid di kawasan beliau tinggal dan juga di sekitar studio Jalan Ampas. Ahmad Nisfu dikhabarkan seorang yang pandai mengaji Al-Quran. Beliau juga merupakan seorang bilal di masjid di tempat beliau menetap dahulu.

Hinggalah penutupan studio Jalan Ampas, Ahmad Nisfu telah menghambakan dirinya dalam dunia lakonan. Selepas penutupan studio Jalan Ampas, Ahmad Nisfu telah hilang punca pencarian hidup. Filem Puaka dikatakan filem terakhir lakonan beliau.
                         Di sinilah Ahmad Nisfu tinggal semasa hayatnya di Kubu Jepun (pillbox)
Disebabkan tiada punca rezeki, Ahmad Nisfu hidup dengan bantuan ehsan dari orang ramai. Kerana tiada punca rezeki, Ahmad Nisfu hanyalah menetap di Kubu Jepun (pillbox) di Jalan Labu. Di situlah juga tempat Ahmad Nisfu telah menghembuskan nafas terakhirnya di dalam keadaan yang sungguh daif tanpa saudara mara, ahli keluarga dan isteri. Hanyalah teman rapat.- Balbo
Berikut pula, sedutan dari artikel yang dikongsi oleh penulis yang lain.

Setelah tidak bermain wayang lagi, Ahmad Nisfu sering berada dikedai kopi dipersimpangan Joo Chiat, Geylang Road dan Changi Road. Kedai kopi itu juga dulunya tempat ‘extras’ Shaw dan Cathay berkumpul. Sering juga mereka diambil sebagai ‘pak pacak’ dengan gaji $5.00 ringgit sehari!
Selain meluangkan masa disitu, dia sering keseberang jalan untuk menikmati ‘sop kambing’ kegemarannya. Kedai mamak sop itu terletak dilorong masuk ke restoran Osman Ghani yang terkenal di Geylang Serai dengan ‘kari ikan’ dan ‘dalca rusuk kambing’nya.
Ahmad Nisfu juga pernah menjadi imam di Masjid Onan Road (sudah tiada lagi – tapaknya diambil oleh Muslim Convert Association). Pernah satu kali, kami anak anak nakal, waktu sembahyang berimamkan Ahmad Nisfu, sedang dalam rukun, kami menyanyi perlahan lahan sesama sendiri “ura Cendana! Pura Cendana!” sambil menggigil gigil menahan ketawa. Habis sembahyang, tak sempat cium tangannya, kami diperambat hingga keluar masjid! “Korang usik aku ya!!! setan!!!”Itulah pengalaman nakal saya bersama ‘Raja Alam Syahbana, raja negeri Pura Cendana’.

Mungkin kerana keuzuran dia tidak lama menjadi imam disitu. Saperti sudah berputus asa, dia hidup berteduh dikubu Jepon diJalan Labu tidak jauh dari Masjid Aminah diJalan Nanas off Geylang Serai. Lama juga dia tinggal bersendirian disitu dibawah ikhsan orang kampung sekeliling. Tidak lama kemudian dia meninggal, setelah beberapa lama hidup sebatang kara dalam penuh kedaifan.
Melayukini.net - Rasa sedih pula apabila mengenangkan nasib allahyarham Ahmad Nisfu yang pengakhiran hidupnya amat menyayat hati. Seorang pelakon dan pelawak berbakat hidup dalam kedaifan. Admin percaya, rata-rata semua baru tahu mengenai riwayat hidupnya. Apa yang menyedihkan lagi, beliau dahulunya adalah hidup sebatang kara. Apa-apapun, marilah kita sama-sama mendoakan agar rohnya dicucuri rahmat. Al-Fatihah ~
~SUMBER~

Huhuhu sedih kan Kisah hidup Ahmad Nisfu..rasa sebak pula..nak menangis pn ada...ternyata pelakon2 zaman dulu x mcam sekarang..penuh liku..Selain Ahmad Nisfu, P.Ramlee sendiri juga mempunyai kisahnya yg sedih ketika di hujung2 usianya...Mereka amat berbakat..kita sering terhibur bila menonton mereka di tv tapi x sangka pengakhiran kerjaya mereka ckup sadis dan sedih..Al-Fatihah...moga roh mereka dicucuri rahmat....-

21 ulasan:

  1. hidup tak selalunya indah...

    BalasPadam
  2. baru tahu , baru tadi tgk cerita pasal arwah P.Ramlee

    BalasPadam
  3. Asam garam artis, begitulah...

    BalasPadam
  4. sllu lihat lakonan arwah ni..sedih baca kisah dia ni sis...

    BalasPadam
  5. Betul2 tergamam baca entri ni.. Serius tak pernah tahu kisah di sebalik gelak tawa yang disajikan untuk tontonan umum selama ni.. Artis sekarang ni dah kira beruntung berbanding artis kita dulu2.. Penuh berbakat tapi terkadang hidup tak seindah yang kita sangkakan..

    Sebak.. Semoga roh mereka sentiasa berada di bawah naungan kasih sayang Allah S.W.T.. Al-Fatihah..

    BalasPadam
  6. tak sangka hidup arwah mcm tu kan. sebak baca. :(

    Al-Fatihah..

    BalasPadam
  7. Lakonan dia menghiburkan.
    Alfatihah.

    BalasPadam
  8. baru je tengok lakonan beliau dalam 3 Abdul 2 hari lepas...suke sgt..
    al-fatihah...

    BalasPadam
  9. tergamam..sayangnya, tiada yang menghargai bakat mereka.. dipinggirkan.. kesian..

    BalasPadam
  10. >tergaman bce dgn alunan muzik lagi<

    al-fatihah utknya..

    BalasPadam
  11. alfatihah..tak sangka arwah hidup sebatang kara..

    BalasPadam
  12. sedihnye. he's very good entertainer

    BalasPadam
  13. sampai mcm tu sekali daifnya kehdpnnya...semoga rohnya dicucuri rahmat...deqla mmg suka tgk lakonannya..mmg arwah byk berlakon dlm filem P.Ramlee..apapun, lobang hidongmu tatap menjadi pujaan hatiku....itu yg paling org ingat kan...

    BalasPadam
  14. baru tau..susah runpanye hidup dia..

    BalasPadam
  15. dah la cite sedih ditambah plak gan lagu dlm blog miss banu nih bertambah touching sy :(

    BalasPadam
  16. kita tgk dowg berlakon kita gelak gelak.btul mmg tak tahu kisah hidup ahmad nisfu.kesian dia.mmg sangt daif.takderker bantuan masa dia idupkan???

    BalasPadam
  17. siannyeee. tak pernah tahu pun selame ni. al fatihah untuk arwah.

    BalasPadam

Terima Kasih kerana sudi meninggalkan komen anda di sini. Sila komen dengan berhemah yer.

My Random Post

Design By Sis Hawa | Copyright Reserved By Miss Banu 2009-2017