-->

26 Mei 2010

NoVeL VS FiLeM LaGeNDa BuDaK SetAN yg suRe BeSt..



Filem Jogho arahan Uwei yang dihasilkan pada tahun 1997 adalah filem terakhir yang diangkat daripada naskhah sebuah novel. Jogho merupakan adaptasi daripada novel Juara, karya S. Othman Kelantan.

Selepas filem ini, 11 tahun industri seni tempatan ketandusan karya yang diadaptasi daripada sebuah novel. Malah, dalam tempoh lebih 70 tahun dunia perfileman Malaysia wujud, hanya terdapat sembilan buah karya yang diadaptasi daripada bahan bacaan itu.

Berbeza dengan Barat, mereka telah mula mengadaptasi novel ke filem sejak tahun 1924 dengan ratusan filem yang bersifat pop, komik atau fantasi dilahirkan daripada misi adaptasi.

Statistik industri filem dan TV Amerika menunjukkan 85 peratus filem yang menang anugerah Oscar berdasarkan cerita yang diadaptasi daripada novel.

Selepas 11 tahun, Malaysia bakal dihidangkan dengan karya yang diangkat daripada sebuah novel pop paling laris pada tahun 1980-an. Dihasilkan oleh Ahadiat Akasyah, novel Lagenda Budak Setan (LBS) kini bakal divisualkan di layar lebar oleh pengarah dari India, Sharat Sharan.

LBS yang novel perdananya menggunakan judul Budak Setan mendapat sambutan luar biasa di kalangan pengikut novel.

Ia berkisar tentang kenakalan seorang pelajar sekolah bernama Kasyah hinggakan dia digelar ‘Budak Setan’.

Novel ini berkembang dengan pelbagai plot - lucu, nakal, sedih dan cinta yang membawa tumbuhnya karakter Ayu dan lain-lain. Novel itu itu kemudian disambung kepada Budak Setan II, Budak Setan III dan dikompilasikan dalam karya Lagenda Budak Setan.

Namun, satu fenomena yang bakal dilalui produksi adalah adakah filem ini akan laris sama seperti novelnya?


NOVEL Lagenda Budak Setan laris dijual pada 1990-an.

Ini kerana di sebalik lambakan adaptasi novel ke filem yang sukses seperti adaptasi komik Superman dan fiksyen Narnia atau Harry Potter, terdapat segelintir filem yang hasilnya mengecewakan seperti Da Vinci Code.

Sedar akan fenomena tersebut, Sharat memberitahu dia begitu teliti dan teruja memproses LBS dalam bentuk visual.

Duduk berbincang dengan Ahadiat yang menjadi penulis skrip filem terbitan Astro Shaw Sdn. Bhd. hasil kerjasama Nusantara Films dan Tarantella Pictures ini, janji Sharat, imaginasi khalayak tidak akan lari daripada fokus novel.

Apa yang difilemkan hampir sama dengan apa yang pernah dibaca.

“Saya sedar bahawa penonton akan mencari persamaan antara jalan cerita novel dan filem.

“Namun, realiti yang harus diterima mereka adalah kami menghimpunkan semua jalan cerita itu menjadi satu tanpa menghilangkan nilai atau karakter yang hidup dalam novel ini,” katanya.

Sharat menyifatkan LBS sebagai hasil kerja paling mencabar buatnya kerana tidak dihasilkan dalam kepakarannya sebagai pengarah filem semi Bollywood.

Kenyataan itu disokong oleh pelakon utama LBS yang memegang watak Kasyah, Farid Kamil.

Menurut pelakon kelahiran Perlis ini, sebuah novel tidak boleh difilemkan sepenuhnya.

Bagaimanapun katanya, dengan pemahaman untuk menerbitkan sebuah filem, novel yang ditulis dengan ratusan muka surat akhirnya diterjemahkan dalam durasi kurang tiga jam.

Jelas Farid yang tidak terbeban membawa karakter Kasyah: “Benar karakteristik dari segi imaginasi seseorang terhadap sesebuah novel yang diadaptasi ke dalam sebuah filem akan berkurangan. Namun, itu tidak bermakna sesebuah filem yang diadaptasi tidak boleh sukses.


FARID KAMIL sebagai Kasyah dan Lisa Surihani sebagai Ayu akan mengemudi LBS di layar perak.

“Saya percaya dengan memahami plot juga karakternya, dan disokong oleh lakon layar yang baik, sebuah filem adaptasi akan berjaya.

“Lagipun, pengikut novel ini pasti ingin melihat bagaimana bentuk imaginasi yang mereka fahami sewaktu membaca novel ini divisualkan ke dalam sebuah filem.”

Lisa Surihani yang membawa karakter Ayu dan Que Haidar sebagai Azmi turut berpendapat LBS pasti akan mencapai kejayaan kerana label yang sudah dicipta sejak novel ini diterbitkan pada tahun 1984.

“Inilah cabaran yang harus kami semua pikul iaitu memberi persembahan terbaik dan membawa imaginasi pembaca selari dengan apa yang bakal mereka tonton di layar lebar.

“Namun dengan label LBS sendiri yang sudah kukuh dan mempunyai pengikut, kami yakin bahawa LBS akan menarik minat orang ke panggung,” ujar Lisa yang tidak pernah membaca novel LBS, berbeza dengan Que yang merupakan penggemar novel Ahadiat.

Biar apapun persepsi dan sambutan yang bakal diterima kelak, mereka sepakat menyatakan bahawa imaginasi setiap individu berbeza sewaktu membaca novel.

Bagaimanapun, satu yang pasti, semua titik fokus akan bersatu apabila menyaksikan sebuah naskhah diadaptasi dalam sebuah filem.

Sinopsis Lagenda Budak Setan

Kasyah bersama rakan sekumpulannya, Sapi, Man dan Cin Cai merupakan pelajar nakal yang sering membuat onar dan terkenal kerana sering dikenakan tindakan disiplin. Mereka juga melabelkan kumpulan mereka sebagai anti perempuan. Namun, sikap dan kenakalan Kasyah berubah dengan kemunculan pelajar baru, Ayu. Ayu telah benar – benar menambat hati dan perasaan Kasyah, membuat dia jatuh cinta. Ayu mencabar Kasyah untuk berubah dan sebagai syarat untuk dia menerima Kasyah. Episod baru hidup Kasyah pun bermula.

Tiba masanya Kasyah perlu melakukan tugasan kajian tesisnya ke pedalaman. Kasyah berpisah sementara dengan Ayu. Azmi yang pernah mengecewakan Ayu, kini muncul kembali menagih cinta dari Ayu. Azmi hampa bilamana Ayu menolak permintaannya itu. Melalui ibu Ayu, Mak Leha, Azmi merencanakan sesuatu untuk membolehkannya bernikah dengan Ayu. Melalui perancangan Azmi, Mak Leha berpura sakit jantung dan tidak boleh kerisauan. Ayu yang serba salah terpaksa menerima Azmi dalam hidupnya, kerana bimbangkan keadaan ibunya. Ayu berkahwin dengan Azmi. Kasyah kecewa. Kebahagian yang diharapkan tidak menjelma.

Azmi kembali kepada tabiat lamanya yang pemabuk, panas baran, kaki perempuan dan sering membelasah Ayu. Suatu malam, mereka berdua bergaduh besar. Ayu yang dipukul bertindak melarikan diri dengan kereta. Ketika memandu dalam keadaan trauma dan emosi, Ayu hilang kawalan lalu kemalangan. Ayu cedera parah. Mukanya hancur. Azmi menuntut maaf tapi Ayu sebaliknya menuntu cerai dan minta wajah yang baru. Episod baru hidup Ayu pun bermula. Ayu yang kini berwajah baru tampil sebagai Emilia. Ayu ingin memulakan hidup baru dan melupakan episod dukanya.

Ayu / Emilia, menubuhkan syarikat melalui wang simpanan dan pampas an dari Azmi. Melalui kawannya, Suzana, Kasyah dijejaki dan dipelawa untuk bekerja dengan syarikat Emilia. Kasyah yang pada mulanya tidak menyangka apa–apa, mula mengesyaki sesuatu setelah baru bekerja. Melalui Suzana juga Kasyah mengetahui segalanya tentang Ayu / Emilia. Hubungan mereka kembali bertaut. Azmi yang sakit hati cuba mengagalkan hubungan itu kembali. Azmi sekali lagi meminta bantuan Mak Leha untuk memujuk Ayu / Emilia.

Semasa di rumah Emilia, Azmi telah memukul Emilia dihadapan Mak Leha sehingga milia terjatuh dan tidak sedarkan diri. Emilia cedera parah di kepala dan hilang ingatan. Berbagai cara dilakukan oleh Kasyah dan Mak Leha untuk memulihakn ingatan namun belum berhasil. Emilia yang senakin pulih, akhirnya mengahwini Kasyah. Kebahagian yang diharapkan Kasyah tidak kekal lama. Ayu / Emilia meninggal dunia ketika melahirkan anak.

Actually semasa Ayu hilang ingatan..Kasyah telah berkenalan ngan Katerina lakonan Fazura..kasyah bekerja satu syrikat ngan Katerina..dan katerina jatuh cinta ngan kasyah..begitu juga Kasyah mula menyukai Katerina..mereka sempat menyulam cinta sebelum akhirnya Kasyah mengambil keputusan mengahwini ayu dan mengecewakan Katerina..namun stelah Ayu meninggal dunia..katerina kembali dlm hdup Kasyah..dan akhirnya setelah plbagai halangan mereka berkahwin..dan anak ayu dan kashah meninggal..kerana sakit dan kehilngan anak kasyah diganti dgn anak abng kasyah yg dijaga oleh kasyah..

Ikutkan pas Novel LegENda BudaK seTan ada samBungan lg…bertajuk KateriNa…sebelum bersambung dgn KaSyah:LageNda BerAkhir..ketiga-tiga siri sambungan Lagenda Budak Setan..aku pernah baca..jadi sedikit sebanyak aku teruja gak nak tgk hasilnya dlm bentuk filem pulak..namun dlm bentuk filem ada sedikit perbezaan dri novel..misalnya dlm novel menggambarkan Kasyah dlm alam persekolahan…dlm bentuk filem pula mengambarkan Kasyah di alam Universiti…
Apa pun aku rasa sure cite die best..promo iklan filem ni kt tv pun nampak menarik..n dgr cite pas filem ni ada plak drama bersiri LagenDa Budak Setan ni di tv..Cuma pelakonnya x sama dah..utk drama bersiri pelakonnya mang bertukar..x silap aku yg aku tau watak katerina utk versi drama akan dilakonkan oleh Melissa Maureen Rizal..manakala watak Kasyah dan Ayu aku x tau sape yg akan lakonkan..apa pun pasti menarik..

teringin nak gi tgk kt pnggung wyg t..hehehe..
Read More »

KiSaH MeLaKa..

Hikayat Melayu
Hari ni rasa nak berceloteh ttg kisah Melaka dri perspektif sejarah gitu hehe..bukan pe..sebenarnya aku prepare tajuk ttg Melaka utk mengajar dlm interview ritu..tpi alih2 x disuruh mengajar pun..so aku berceloteh kt sini jela..smbil menceritakan pengalaman aku melawat negeri Melaka pada tahun 2009 yg lalu bersama teman2 yg lain..walaupun aku berasal dr Penang..xde sedara pun dok kt Melaka tu..tp dri konteks sejarah, Melaka dan PuLau Pinang mang ada kaitan antara satu sama lain yakni ketika zaman pemerintahan British..dimana P.Png, Melaka dan Singapura digabungkan menjadi Negeri2 SeLat…haha ada kaitan la tu..tmbhan lagi dri segi keluasan pun dua2 negeri ni mang saiznya kecik je pn..dan masing2 ada sejarah tersendiri..

Para Sejarahwan telah bersetuju bahawa pengasas Kesultanan MelaYu MeLaka adalah ParaMeswara yg merupakan putera raja dari Palembang. Melaka diasaskan oleh Parameswara pada tahun 1400..x pyh la aku cite cmne parameswara dtg ke Melaka sume..korang x kan x tau kot hehe..kite tgk Asal Usul Nama Melaka tu lak..

Menurut Sejarah MeLayu:
Semasa Parameswara sdg berehat dibwh pokok Melaka, beliau telah melihat peristiwa Pelanduk menendang Anjing perburuannya..Peristiwa ini dianggap luar biasa krn Pelanduk yg kecil dpt mengalahkan anjingnya. Maka dgn itu, beliau telah memilih tempat tersebut utk mendirikan kerajaan. Parameswara menamakan tempat tersebut sebagai Melaka bersempena dgn nama pokok Melaka tempat beliau berehat.

“Baik tempat ini:
Sedang pelanduknya lagi gagah baik kita berbuat negeri disini.
Apabila ditanya apakah nama pokok tempat baginda berteduh,
Orang disitu menjawab:
Kayu Melaka namanya tuanku..
Maka titah baginda, jika demikian
Melaka lah nama negeri ini”…
(Petikan drp W.G. Shellabear, Sejarah Melayu, edisi 3, hal 54.)

X nak cite pjg2 sgt ttg sej awal Melaka sbb ramai yg dh tahu pun..so cite sikit dh..hehe..skrg ni jom tgk senarai raja/sultan yg pernah memerintah Melaka sebelum Melaka jatuh ke tangan Portugis pada 1511..

1)ParaMeswaRa
(1400-1414 M)

2)MeGat IskaNdar ShaH
(1414-1424 M)

3)Sultan MuhaMmad Shah
(1424-1444 M)

4)SuLtaN Abu SyaHid
(1444-1445 M)
5)SuLtaN MuZaFFaR ShaH
(1445-1459 M)

-Tun PerAk menjaDi BenDahaRa MelaKa pada tahun 1456..

6)SuLtaN MaNSoR ShaH
(1459-1477 M)

7)SuLtaN ALauDdiN RiaYat SHaH
(1477-1488 M)

8)SuLtaN MaHmuD ShaH
(1488-1511 M)

SuLtaN MaHmuD ShaH menjadi sultan terakhir yg memerintah Melaka sebelum ditawan Portugis..dibawah pemerintahan beliau, bermulalah zaman kemerosotan Kesultanan Melayu Melaka..kalau kita lihat cerita ttg Sultan Mahmud ni byk yg negatif..pasti korang sume tau ttg peminangan Puteri Gunung Ledang, serta cerita ttg Tun Teja, begitu juga dengan cerita Tun Fatimah yg semuanya berkait dgn Sultan Mahmud..begitu juga dgn cerita Hang Tuah..bermcam-mcm hal tlh trjdi di bwh pemerintahan Sultan Mahmud ini..
kalau dikupas ttg cerita Puteri Gng Ledang, Tun Teja, Tun fatimah dan juga Hang Tuah yg berkait rapat ngan SultaN Mahmud..mesti menarik..namun aku bukannya org yg tepat utk menceritakannya takut salah fakta lak..maklumlah sejarah adalah kebenaran..mana leh ikut suka hati kan..walaupun aku tau sikit2 jalan cite die..tp aku x pasti..hehe..korang cri sendiri kt tenet lau rajin lerr..x pun tgk jer cite dulu2 cthnya cite Hang Tuah yg dilakonkan oleh P.ramlee tuh..cite Tun fATimah pun ade gak..tpi aku sndiri pun x sure pernah tgk ke x cite tu..tp kalau tyg kt tv mang aku nk tgk..sbb best cite die..

Antara faktor kemerosotan & kejatuhan kerajaan Melaka adalah:
1)KeLemahan KepiMpiNan
2)MasaLah PerpaDuaN
3)KelemaHan AsKar MeLaka
4)KedaTangan Portugis..

Actually byk faktor2 nyer..tp tu diantaranya lah..ikutkan ada faktor dalaman dan luaran..
Setelah kalah sultan Mahmud dengan anaknya Sultan Ahmad serta para pengikut berundur ke Johor..dan tidak berputus asa dengan terus melancarkan serangan trhdp Portugis utk merampas kembali Melaka..beberapa siri serangan telah berlaku dan berlanjutan bbbrp tahun..dan akhirnya sultan Mahmud mangkat..dan Melaka masih gagal ditwn kembali..

Kt sini aku ada letak gmbr2 masa lawatan aku ngan budak2 sej UM dulu time gi melawat Melaka..walaupun pnt bjln tp best.. =)

iniLah Pokok MeLaka..



IsTana KesuLtaNan Melayu MeLaka

JoM naik KaPaL..





Di Taman MiNi Msia


sekitar A famosa






Zoo MeLaka..






MELAKA BANDARAYA BERSEJARAH... =)

Read More »

15 Mei 2010

PiaLa ThOMas 2010 TERLePas Lagi..(MaLaySia vs ChiNa) 3-0


Rasanya hampir semua rakyat Malaysia dah tahu yg Malaysia dah tewas dengan China dlm saingan Piala Thomas dgn 3-0 di tempat sendiri..Bagi aku, aku mang dh agak dh Malaysia akan kalahnyer..tpi xde la kalah teruk smpai 3-0..aku agak mungkin Malaysia akan kalah tipis jer la..tp terbalik lak jadinyer..kalah teruk..smpai 3-0..pemain-pemain pun x beri saingan yg sengit, cepat menyerah kalah..dlm dua set je main..pastu pihak lawan dh menang…dah la kalah teruk..pastu kalah plak dgn senangnyer di depan penyokong sendiri lak tuh..beregu kedua yakni zakry latif dan hong teow pe ntah nama die n hafiz hashim x sempat diturunkan kerna Msia dh kalah awal..situasi ni nyata berbeza dlm saingan piala Thomas di Jakarta pada tahun 2008 yg menyaksikan Malaysia kalah tipis ngan China iaitu 3-2 yg turut menyaksikan Lee Chong Wei berjaya kalahkan Lin Dan yg berlagak tuh..huhu..


Aku ni walaupun awal2 x meletak harapan tggi utk Malaysia menang ngan China, tapi aku excited nak menonton prlawanan piala Thomas ni..aku ingatkan perlawanan Msia ngan China start waktu petang..so pukul 2 ptg aku dh siap2 buat kerja apa yg perlu buat..pukul 2.30 aku dh ada kt depan tv..tp rupenyer perlawanan Indonesia ngan Jepun lak yg ada..tp xpela aku layankan jap..aku tgk perlawanan taufik hidayat ngan kenichi tago..hbis perlawanan diorng aku pun tukar chanel lain..aku tgk cite cahaya kt Astro..pastu bile buka chanel yg ada siaran prlwnan badminton tu perlawanan antara Indon-Jepun x habis2 lgi..pastu aku dpt tau perlawanan Msia bermula pkul 7mlm..so aku off je la dulu tv..dan buat kerja apa yg patut..


Pukul 7mlm buka la jap tv tgk…mang ramai gler penyokong msia yg hadir kt stadium..seronok plak aku tgk kt tv..semangat gitu..so bermula lah perlawanan dtk Lee Chong Wei..aku pun x tahu kenapa ngan die hari ni..main mcm x nak main..mcm hlg konfident..Lin dan byk menguasai permainan..walaupun Lee chong wei cuba bangkit di hjg2 prlawanan tp dh terlambat..dia kalah ngan senangnyer..dlm dua set jer..mungkin tekanan nak menang sgt di tmpt sndiri buat kan die byk lakukan kesalahan dn akhirnya gagal..bile dh menang Lin Dan ngan slumbernyer bukak baju nyer..pastu cuba memprovok penonton2 Malaysia dgn aksinyer yg menyakitkan hati para penyokong Msia…aku harap t..biar die kalah ngan taufik hidayat..padan muke die yg bongkak yg amat..


Kemudian beregu pula masuk ke gelanggang iaitu Tan Boon Heong & Koo Kien Kiat lwn Cai Yun dan Hai Feng lau x silap nama die..nmpk beregu Msia cuba memberi saingan yg sengit juga namun tetap kalah dlm 2 set gak..aku lak slalu tukar chanel bile tgk Msia asyik ketinggalan..bile dh kalah..harapan Msia digalas pada bahu Wong Chong Han..yg akan menentang Chen Jin..sama gak mcm Chong Wei..Wong Chong Han pun main ala2 lembik gak..dgn sngnya kalah pada Chen Jin dlm 2 set gak..tnpa tentangan sengit..aku masa ni mang dh agak Knform kalah dh..walaupun kerap tukar chanel..huhuhu..akhirnya secara rasminya Malaysia KaLah dengan China 3-0 di tempat sendiri, di hadapan ribuan penyokong sendiri..tanpa memberikan tentangan yg sengit pada China..apa pun aku merindukan saat-saat manis ketika Malaysia membuat kejutan

pada saingan Piala Thomas pada tahun 2002, yang mana menyaksikan Malaysia membuat kejutan mengalahkan China di tempat China sendiri pada perlawanan separuh akhir gak, dgn 3-2 kot lau silap la..mang mantap la masa ni..x sangka tul..tpi malangnya Malaysia tewas plak ngan Indonesia pada perlawanan akhir kat China..
Selepas daripada ni Malaysia sukar dh nak menewaskan China..mereka makin kebal..banyak pemain muda, berbanding Malaysia yg mana telah dilabelkan oleh jurulatih china bahawa Malaysia hanya memiliki pemain2 tua..sedap tul mulut die mengata org..


Apa pun x boleh la 100 peratus salahkan pemain..atau terlalu mengkritik para pemain sgt..sbb mereka berhadapan tekanan yg hebat yakni dri segi mental utk meNang di tempat sendiri di hadapan penyokong sendiri..jdi dri awal lg harapan yg tggi telah diletakkan di bahu mereka..kalau aku sendiri di tempat diorang..aku pun x mampu rasanya nk handle tekanan utk pasti menang tu..huhu..kesian juga kat diorang ni bila menang dipuji melangit..bila kalah dikritik teruk..emmm dh lumrah dunia dan perangai manusia begitu, susah nak kikis..mesti ada pihak perlu dipersalah..bagi aku x salah kalau kalah tipis..tp kalau kalah teruk dlm 2 set jer dgn markah or mata yg dipungut sedikit jer..mcm ade yg x kena..agak sukar la utk rakyat Malaysia menerima kekalahan dgn hati yg terbuka kerana tentangan yg diberikan oleh team Msia x sengit mana..mcm nk bagi mata free jer..


Tp pe pun benda dh berlalu..kita merancang tuhan yg menentukan..kita dh berusaha Cuma rezeki x memihak pada kita lagi..

So cuba lagi pada 2012 nanti..huhuhhu

FiKirKaN BoLeH…MaLaYSia BoLeH..
Read More »

14 Mei 2010

GeMuRuH JiWa SeMaNgaT MemBaRa..



Walaupun keyakinan diri adalah kunci kejayaan kepada seseorang tetapi gemuruh berlebihan yg mampu menjejaskan keyakinan diri bukan selalunya sesuatu yg baik. Ini kerana ia boleh menjadi petunjuk kpd seseorang itu mengenai keinginannya yg kuat terhadap sesuatu. Perasaan gemuruh yg ada dlm diri boleh digunakan sebaik mungkin dgn cara ia tidak dibiarkan menguasai diri kerana jika tiada kawalan, ia mampu melemahkan seseorang itu serta merosakkan penampilannya ketika berhadapan orang ramai. Kebiasaannya, perasaan genmuruh lebih mudah menyerang seseorang apabila dia sedang berhadapan dgn sesuatu yg sgt diingininya.


Ada beberapa petanda yg menunjukkan seseorg itu menjadi mangsa kpd perasaan gemuruh sendiri apabila ia gagal mengawalnya dgn baik. Antaranya adalah apabila seseorang itu membuat keputusan rasa gemuruh serta ketakutannya tidak diterima orang lain, sbg satu masalah hingga membuatkannya gagal berhadapan dgn isu sebenar selain menyekatnya utk memajukan diri. Petunjuk lain yg memberi tanda seseorg itu dikuasai perasaan gemuruh adalah terlalu risau, sering memikirkan, merendahkan dan mengkritik diri sendiri apabila rasa gemuruh menguasai diri. Selain itu, tanda lain yg menunjukkan seseorg itu terlalu dikuasai perasaan gemuruh adalah sering melawan atau cuba mengawalnya di hadapan org hingga kdg-kala menyebabkan ia terlupa apa yg perlu diucapkan serta hilang keyakinan diri sehingga tidak sabar pulang ke rumah.


Seseorang yg terlalu membiarkan prsn gemuruh dlm dirinya juga akan menyebabkan otot badannya kejang dan bernafas pendek krn mahu mengawal rasa gemuruh dlm perasaannya, hingga ia mampu menyebabkan percakapan, pergerakan atau penampilan kelihatan kaku serta kurang sopan. Jika terus membiarkan diri sentiasa berasa gemuruh, dibimbangi ia mampu bertukar menjadi tenaga negative yg boleh menyebabkan seseorg itu mrngalami tekanan hingga membawa masalah emosi tidak stabil seperti kemurungan, kerisauan melampau dan panas baran.


Ada byk cara boleh digunakan bagi mengatasi masalah gemuruh antaranya dgn mempunyai pemikiran positif dan tidak memandang rendah pada keupayaan diri sendiri. Selain itu, seseorg itu dinasihatkan tidak menunjukkan perasaan gemuruh melalui perlakuannya krn keadaan itu akan menyebabkan ia menjadi lebih gemuruh dan apabila berckp dgn seseorg sentiasa melihat pada matanya. Jika tidak mahu perasaan gemuruh menguasai diri, cuba tidak bertanya soalan yg membosankan atau berckp topic tidak menarik pda org lain dan paling penting bagi mengatasi masalah gemuruh adalah keyakinan yg tinggi terhadap diri sendiri..



Emm berdasarkan info kat atas nih..apa yg penting kita kena confident ngan diri kita sendiri..huhuhu..entry ni sbnrnya khas utk aku sbb nanti aku nak gi temuduga DPLi…huhu..x sangka lak dpt..kawan2 aku ramai gak x dpt..tp alhamdulilah aku dpt..takut lak nak gi temuduga tu..mcm2 cite lak aku dgr ttg kerenah penemuduga..aku ada gak search kt internet baca ttg pengalaman orang2 yg pernah gi temuduga DPLI ni..
Aku ni bab2 temuduga mang lemah sikit hehe..entahlaaaa…buat masa sekarang rasa x knfident jer..x tau nak buat persediaan apa..nak baca pe pun x tau, nk focus pe pun x tau..sape2 ada tips x?????huhuhu…


Doa2 kan aku ye!!!!!...

Apa yg nak buat ni..huhuhu…

Seandainya aku x berjaya dlm temuduga ni..sekurang-kurangnya aku dpt la gak pengalaman kan..sebelum ni pengalaman aku masa interview mara ritu mang teruk..tergagap sume ada huhuhu..fobia plak rase..hhuhuhu..aku harap kesalahan aku masa interview sebelum ni aku x ulang dh..

Seandainya aku dapat..mang seronok laaa…

Tapi dpt ke x…kenala pi temuduga dulu…huhu

Hrp2 dpt penemuduga yg sporting dn memahami..huhuhu

Takooottt…

Fikirkan boLeh…
(kena slalu dgr lagu fikirkan boleh ni..bagi semangat UP sikit!! Hehehe)

Read More »

13 Mei 2010

kUaSa TuHaN MengataSi SegaLaNyA..


SemaLam..aku mendapat perkhabaran yg kurang enak ttg jiran aku masa di umah sewa aku dulu..aku menyewa di sebuah flat di KL..ketika itu aku masih belajar di UM..
Jiran aku ni dikenali sbg Makcik Kamariah..die sememangya peraMah..baik hati..suka menolong..

Masih ku ingat lagi ketika aku dn rakan-rakan (dibwh unit tugas2 khas utk projek keusahawanan) memerlukan pekakas memasak utk melaksanakan tugas memasak bagi menyediakan makanan utk para pelajar..kami terpaksa meminjam pelbagai barang kat makcik tu..maklumlah umah sewa aku apa pun x dak heee..makcik tu dengan baik hatinya memberi kami meminjam..malah memberi dan terus memberi pinjam brg2 nya..tnpa rasa letih memunggah dan mencari barang2 tersebut utk kami..
Betapa terharunyerr…


Dan ketika sewaktu konvokesyen..yakni ketika utk mengambil jubah..aku sememangnya tiada tempat tinggal..apatah sedara di KL..makcik tu telah sudi menumpangkan aku bermalam di rumahnya utk beberapa hari..begitu juga ketika konvokesyen aku berlangsung..aku, ayah dan mak aku menumpang bermalam lagi di umah makcik kamariah..makcik tu dgn senang hati menerima kehadiran kami sekeluarga..malah dirinya turut hadir ke majlis konvokesyen di UM utk turut sama meraikan kejayaan aku memperoleh segulung ijazah..baiknya hati makcik ni..sudi menolong walaupun tiada ikatan kekeluargaan…ketika pemulangan jubah juga aku menumpang lagi di umah makcik tu..

akhirnya urusan konvokesyen aku selesai..namun kadang kala aku dan mak aku masih menelefon makcik tu bertanyakan khabar begitu juga dgn makcik tu..agar ikatan silaturrahim x terputus..pada hari raya hari tu aku ada mengirimkan kad raya beserta gambar2 sekitar majlis konvokesyen aku pada makcik tu..

Makcik ni tggl berseorangan di rumah..anaknya akan melawat pabila tiba hjg mnggu..jadi memang tiada masalah utk kami menumpang seketika di rumahnya..
Rumahnya juga kemas, cantik dan teratur..memang selesa..malah dirinya sudah beberapa kali mengerjakan haji dan umrah..orangnya pun amat rajin..sering mengadakan kenduri kesyukuran dan tidak ketinggalan mengadakan rumah terbuka ketika musim perayaan..

Namun ku sangka panas hgga ke petang rupanya hujan di tengahari..makcik tu menelefon aku dan mengatakan dirinya sedang sakit..die terkena stroke dh 2 minggu…aku terkejut..x sangka dirinya yg sebelum ni sememangnya rajin dan aktif boleh terkena stroke..makcik tu sekarang tggl dgn anak buahnya..bukan di rumahnya..berita ni agak mengejutkan juga..makcik tu kata die lani lumpuh x dpt bangun..asyik terlantar..x mampu buat apa2 pun..syukur ada yg menjaga makcik tu..setahu aku makcik ni mang ramai anak angkat..disebabkan dirinya yg peramah dan mudah mesra ngan orang..
Namun walaupun terkena stroke..dirinya masih mampu utk bertutur seperti biasa..

Kuasa tuhan..betapa cepatnya yg sihat boleh jadi sakit…Allah Hu Akhbar…

Aku mendoakan di kejauhan agar makcik tu sembuh secepat mungkin…aminnn
Aku harap makcik tu tabah…
-aku terus berdoa-

Semoga aku juga x diuji dgn ujian sebegitu rupa…

Aminn..
Read More »

12 Mei 2010

BaDmiNtoN & AkUe


Kali terakhir Malaysia menang Piala Thomas pada tahun 1992..masa tu aku belum pun masuk darjah 1 pun hehehe..yg aku ingat lau x silap aku la pas Msia menang Piala ThoMas esoknya cuti hehe..Saja kali ni aku nak chit chat ttg Badminton lak..hehe..sekali sekala cite pasal sukan hehe..

Dlm semua sukan or permainan aku paling sukan Badminton..kalau BoLa ni aku kureng skit..x suke laa..tmbh2 nak tgk Liga Inggeris sume tu..sorry ler...tapiiiii hehehe ada tapi Nyer tau…aku boleh layan bola ni kalau ianya membabitkan Malaysia menentang mana2 pasukan lain dlm sesuatu kejohanan ke apa ke..kalau membabitkan Msia aku bole layan..

Siap leh sorak lagi GooooLLLLLLlllllll….semangat patriotic tuh..hehehe..tpi kalau nk tgk Liga Inggeris tu sume mmg xde makna la utk aku..

Kalau bola peringkat tempatan pun aku x layan sgt la..bowink hehe..tp kalau membabitkan pasukan negeri aku tu..layan la jugak..tp sekarang ni makin hampeh je aku tgk..asyik kalah..x minat aku tgk..kalau dulu ketika tahun 1999-2000 dulu..pasukan negeri aku yakni PuLau PinAng mang mantap la..tmbh2 zmn2 era Merzagua, Azman Adnan dll…masa ni siap menang Piala Msia kot lau x silap x pun Piala F.A…x ingat dh aku..

Berbalik pada cite badminton, emm aku mang suke ngan permainan badminton ni..tp aku lebih suka tengok org bermain badminton di tv dri aku sendiri yg bermain badminton tu..hehe..sbb aku mang x pandai main..kalau main pun penat kutip bulu tangkis jelaa.hehe

Kadang2 seronok gak tgk org2 or member2 main badminton mcm pro..main tanpa henti..bulu tngkis x jatuh2..mantap tul..
Aku masa kecik2 dulu mang cuba2 gak belajar main..tp kawasan umah aku kecik..
Maklumlah kwsn flat la katakan..xde tmpt nk main..kereta kuar masuk je..pusing kanan nmpk kereta..pusing kiri nmpk motor..byk sgt kenderaan lalu lalang kt kwsn umah aku jd mak bpa aku halang aku dr main kt sekitar umah..maklumlah bahaya keta,motor kuar msuk ni..

Sbb xde tmpt nk main..aku ngan member pernah gak main kt dpn tmpt smpah deret umah aku..x best gak main situ sbb tmpt sempit..kemudian main plak dlm umah…pun x best gak sbb sempit gak..pernah sekali tu tgh main badminton dlm umah tu tiba2 bulu tangkis hilang..pusing punya pusing rupe-rupenyer kucing aku yg sambut bulu tangkis tu siap sambut dgn dua tangan lagi tu..comel tul..x larat aku nak gelak..hehehe..
Kemudian pernah gak try main badminton kat tmn permainan kat umah aku..tp x best gak bulu tangkis selalu sangkut kat pokok..cisss..

Bukannye xde tmpt khas disediakan utk main badminton tu..ade je..sebelah tmn prmainan tu gak..tp biasalah budak laki dok control tmpt tu..malas tul aku..diorang buat tempat tu hak milik diorang..kalau diorang x main kat situ pun diorang akan lepak ramai2 kt situ..pendek kata susah la bdk perempuan nak main kt situ..bukan nye aku nak uat kenyataan stereotaip kat sini..tp tu la hakikatnyer..yela dh melambak diorang melepak kt situ x kan le bdk perempuan nk gi main kt situ..kang bergaduh je jdinyer..
bagi aku..aku pun x kan main kat situ lau diorang ada..yela kalau aku pandai main xpela gak main depan diorang..ni dh la x pndai main, mau kena gelak jer nanti..lagipun satu lg alasan malas nk bertekak..yela budak2 kt tmpt aku umumnya di negeri aku..mang kalau nak mengusik ke..nak bergaduh ke mang akan guna ayat2 maki hamun nyer..xde pedoman nyer perkataan..err..mang kalau masuk sek rendah kt tmpat aku..benda ni mang biasa berlaku..kadang2 letih nak melawan balik..selalunya budak2 laki la suke cari pasal..ade je benda nak kutuk, nak diusik, last2 bertekak bgai nk rak..tempat lain aku x tau lak cmne..masih ada nilai2 kesopanan kah??di sek2 lain?.sbb tu la budak2 penang selalunyer brutal2 sikit hehehehe..mang tension..sampai bile aku start form 1 terus aku uat kptusn msuk sek perempuan sume..dri form 1-5…aman hidup aku sikit hehe..

Pernah gak aku main ngan sepupu aku di umah pakcik aku kat kebun bunga..umah pkcik aku ni kat kwsn perkhemahan pengakap..kat sini tmpt die cm hutan sikit so sng la nk main badminton puas2 kalau nk main kejar2 ke nak menjerit kuat2 pun bole…xde sape nk mrh pn sbb keliling hutan jer..tp bile masuk waktu maghrib dan maLam mang menakutkan la..mengerikan sume ada..huhu..tandas pula kat luar umah..hahaha mang menyeramkan la..aku sndiri pun x pernah bermalam kt umah pkck aku tu..selalunya menjelang petang dh balik..x pun lepas maghrib dh balik dh..
tp bile waktu pagi mang seronok la kat situ..nyaman je..so aku pun pernah la main badminton tu ngan sepupu aku tu..tp hampeh aku x terror main cm sepupu aku..bak kata glgn professional “x cukup practice” hehe..asyik aku kena kutip bulu tngkis jer..sepupu aku lak dok gelak2..ish2 cian tul kat aku..hehe..akhirnya bile dh masuk form 1 dn ke atas aku pun dh x excited sgt dh main2 badmnton ni..dok focus kat pelajaran jer..la

bukan merajuk ke apa ke Cuma xde masa n x de tmpt yg sesuai nk berlatih pun..lgipun
buat malu jer teruk je aku main hehe..silap haribulan dgn bulu tngkis dan raket2 tu sekali aku baling hehe..

jadi lepas dri tu sume..aku gemar tgk org main badminton kt tv jela..tu pun kalau ianya membabitkan pasukan Malaysia sahaja la..tp tgk kt tv pun bole berdebar-debar..takut jdnyer..mcm kite lak yg main..bygkanlah tekanan pemain masa tu..msti lg tnsion..mental kena kuat..fuhh..aku yg tgk ni pun smpai takut n x snggup tgk..last2 tukar chenel jap..utk redakan aku pnye tkut..pastu buka balik chanel yg siarkan prlwnan badminton tu tp aku mute kan tv tu..hehehe..x snggup nk dengar..bile tgk Malaysia mendahului baru aku bukak sound hehe..bile tiba saat genting aku mula la mute kan tv tu hehe..mcm ni la perangai aku bile tgk prlwnan badminton kt tv..bile Malaysia menang aku pun bersorak kuat Yessss!! MalaYsia!! Menang…. Yessss!!! Msia menang!!!..heheehe
tp bile kalah aku plak yg sedih..huhuhu..emo sekejap..huhuu

So nanti kite tggu dan lihat prestasi skuad Malaysia dlm kejohanan Piala Thomas/Uber…
Perlawanan pertama menentang Nigeria..kedua menentang Jepun kot lau x silap..
Emm walaupun dlm surat khabar menyatakan yg pemain msia bersemangat nak bermain di tmpt sndiri dn whatever..namun siapa tahu…aku rasa peluang Malaysia menang 50/50 walaupun main kt tmpt sndiri..

Apa pun kite doakan yg terbaik…
Read More »

SeLaMat Hari IBu...

Bersama ibu masing2 berkongsi kejayaan =)


SeLaMat HaRi Ibu kpD seMua Ibu2 di seluruh MaLaysia..

Moga kita semua sentiAsa BahAgia dan direDhai ALLAH S.W.T…Aminnnn

walauPun Rasa KAsiH x perNah diLihat
walaupun x terzahirkAn
WalauPun x terLuaHkan..

jAuh di sudut hati..I LUV U MOM..

seSunggUhNyA kAu IBU yang teRBaik dlm Dunia..
Read More »

7 Mei 2010

Apa yg KoRang RaSa biLe tgK BLog Aku Nih??

Actually x tau nk tulis pe kt entry kali ni..hehe..maklumlah xde cite menarik pun ttg aku nih..xde yg terindah pun yg blaku mcm kt sstgh org yg lain tuh..huhu..
Setiap kali pun cerita lebih kurang sama jer..huhu sampai malas nk cite sbb balik2 benda yg sama..ttg sikap manusia..adoiiiyaiii..macam la aku ni pun perfect sgt..huhu.



Jadi utk elak dr sakit hati dan sbgnya meh kali ni aku nak celoteh ttg My Blog nih..apa yg korang rase bile tgk blog aku nih ek???sile buat undian kat sebelah ni..di sudut atas..ye..x pun bagi komen ke..tp nak senang korang undi je la..tu pun kalau ada yg nak undi..sbb sebelum ni poll yg aku buat susah gler org nk undi..org x perasan ker??entah ler..pada pandangan aku..utk bloggers yg baru2 cam aku ni..mang susah la nk dpt komen..or dpt apa2 feedback dri yg lain..nk dpt follower pun susah gak..krn apa yg penting kite kena rajin singgah blog org lain..kalau kite rajin komen insyaallah ada la nanti yg akan komen kite gak..



Aku suke gak jalan2 kt blog org lain kalau ada masa la..sbb boleh tgk kekreatifan seseorg tu menerusi blog masing2..ada blog yg simple gler..ada yg sedap mata memandang, ada blog yg kreatif dan inovatif, pendek kata mcm2 ada..
Bagi aku, aku puas hati gak la dgn blog aku dr segi suasana dan warna sume..hehe..
Xde la cntik mana pun..tp janji hati mau puas beb…ye x..
Walaupun ada yg nak kata berwarna warni sgt..tp x kisah la jnji meriah gitu hehe..kite kena puaskan hati kite dulu baru la org lain..



Kalau nk suh tukar background blog aku ni..mungkin x kot dlm masa yg terdekat nih..
Coz malas la setiap kali tukar background..semua benda yg ada hilang..nak kena
Masukkan balik..nak kena pilih-memilih,tukar menukar apa yg patut..letih dn penin beb..
Tp kadangkala pembaharuan adalah suatu yg baik kan..
Tp masa ni aku suke ngan background blog aku..so akan kekal la..



Bagi aku dg nada blog ni best gak..leh luah apa yg kita rasa..x kisah la ada org terasa or whatever..kalau x nak terasa jgn le bukak blog aku ye x..
Kadangkala bile dh ramai kawan2 aku yg tau akan kewujudan blog aku ni susah gak..yela
Maklumlah susah la sikit bile kite nak menceritakan sesuatu yg kita x suka..mungkin
Sedikit sbnyk akan mengguris hati mereka..tp itulah kebenaran..kalau tulis terang-
Terangan tanpa berkias kang kontroversi lak..maklumlah byk gak yg emosional x kena tmpat..huh..
Kalau x tulis..hati kite lak yg sakit..
Entahla..aku malas nk pikir ttg org lain..org lain bukan pikir pasal aku pun..
Dah berjaya ..aku laa jd cmni..huhuhu



Bak kata pepatah kot…kebahagiannya adalah hasil dr air mata aku..hohohoho

X tahan tul terutama tang ayat air mata tu hehehe..

Aku lani low profile..byk sebab la..byk tul dugaan yg dtg…dugaaan…dugaaaan..dugaaan
Dr pelbagai aspek…
muNgkinKah iNi duGaan mahUpun BaLasan
?????????
best ker jd cinderella nih???huhu
Read More »

4 Mei 2010

AtaSi PeRaSaaN MaRaH aNdA..


APAKAH reaksi anda jika pemandu di depan mengambil masa lama untuk menggerakkan kenderaan apabila lampu isyarat bertukar ke hijau?

APAKAH reaksi anda jika pemandu di depan mengambil masa lama untuk menggerakkan kenderaan apabila lampu isyarat bertukar ke hijau?
Apa pula perasaan anda apabila selepas lama beratur, tiba-tiba seseorang memintas barisan dan berdiri betul-betul di depan anda? Adakah anda menjadi marah atau boleh mengawal perasaan?
Kemarahan ialah satu ekspresi perasaan yang ekstrem mengenai sesuatu yang anda tidak suka. Mempunyai perasaan marah bukan perkara buruk kerana ia menunjukkan kita manusia normal.
Malah, ada pakar berpendapat kemarahan pada peringkat rendah atau sederhana tidak menjadi masalah kerana dalam keadaan tertentu ia boleh memberi kesan positif kepada kita. Contohnya apabila kita dapat memberitahu seseorang bahawa kita marah kepadanya secara tidak langsung boleh menenangkan fikiran kita.

Bagaimanapun, perasaan sangat marah boleh memberi kesan negatif terhadap kesihatan seseorang. Baik pada lelaki atau wanita, kemarahan boleh meninggalkan kesan yang jauh lebih mendalam berbanding kesan terhadap hubungan sesama insan.

Cara mengatasi kemarahan Ada banyak cara mudah untuk mengatasi kemarahan. Antaranya ialah dengan:

· Menarik nafas panjang dan kira dari satu hingga 10
· Membayangkan tempat aman untuk menenangkan minda
· Beredar dari situasi atau persekitaran yang membuatkan anda marah (secara fizikal dan emosi)
· Mendengar muzik
· Mengisi masa dengan hobi
· Jangan meletakkan harapan dalam setiap situasi
· Meditasi
· Meningkatkan tahap spiritual melalui sembahyang, doa dan zikir Paling penting, anda harus menerima hakikat bahawa kehidupan ini tidak selalunya adil atau sempurna, dan anda harus mengambil tindakan wajar di dalam setiap keadaan..
--Tips yg berguna utk kita semua..
kalau kita x pndai mengawal kemarahan kita..ianya boleh mndatangkn kesan yg amat buruk pd semua..
bagi aku ,mmg susah nk kawal kemarahan..kalau diri x kuat..
kalau nk kait ngan aku lak ..aku ni jenis snsitip gak..cpt la gak marah tu..tp marah aku ni cepat gak surut..hehe..pndek kata x simpan lama2 laa..
cuma kalau leh aku nk usaha utk tidak marah dn brusaha utk control kemarahan..krn ianya byk mendatangkn keburukan dr kebaikan..
bak kata org tambahkan manis dlm senyuman hehe..
lgipun x best la marah2 ni..buat org takut jer kan hhehe..
Read More »

3 Mei 2010

Kisah Duka BerTaNdang Lagi


InSaN MuLia itu,
tertaNya-taNya saMpai BiLakah?
samPai BiLakah seMua baKaL BeRubah,
muNgkin Dia tidaK saNggup berKeadaaN beGitu Lagi,
LeLah sudah aKu meLuaHkan pErasaaN beNci & Hiba
terhadaP siKap seSeteNgah MaNusia,
JaDi tidak perLu diUngkit Lagi,
keRaNa kaMu boLeh MencaRiNya,
maHupun mEmBaca cEritaNya..

Ikut Hati Aku maHu saja aku,
deDahkan SegaLaNya teNtang diriNya,
Biar seAnteRo DuNia taHu keBeNaraNnya,
baHawa DiaLah MaNusia itu..
yang ibArat LalanG tidak BerKesuDahan,
LenGkap & sEmpuRna naMun roSak HatiNya..,
berWajah Manis taPi berHati Busuk,
berKata-kaTa soPan dan Lembut, sebenarNya berPeranGAi LiaR,
BijaKsaNa tetaPi beRakaL peNdek..
MaNis di Luar, haNya paHit di daLam..

SaLahku Juga keRana seNang Terpedaya,
keRana aku mengHargai eRti seBuah PersaHabatan,
iNiLah yg ku teriMa..,
daRi kau yg BergeLAr Kawan/ sahaBat..
Kawan2 yg Lain sepeNdapat dgn Ku
ituLah diRiNya denGan siKapNya
BerSaBar adaLah jaLan Yang PaliNg baIk untuK di saat iNi..,

SimPati Yang Aku teRima,
tiDak MembawA Sebarang Makna,
MungKin dia MenafsiRkan aKu ceMburu deNgannya..,
ItU suaTu peNaksiRan yang saLah,
TiaDa SekeLumit raSa CeMburu di Hati iNi
aKu haNya terKiLan deNgan TiNdak-TanduKnya saJa
bukaN Pada KejaYaaNnya..

Dia BerSimPAti padA ku kah?ataU sebeNarnya suKa,
MeLihaT Aku berKeAdaan bEgiNi?..,
MunGkiN saHaja Niatnya BaiK,
Tapi Niat baiK yang Dia MiLiki muNgkin x sebEsar HatinYa
yang busUk itu.

MunGkin aKu kelihaTan keJaM,
kerAna memBuat TuDuhaN sebeGitu,
taPi aPaKan Daya,
Aku ManuSia BiaSa..,
taK LepaS Dari Rasa SaKit Hati,
diPerMainKan seDeMikian ruPa.
JaNji-jAnjiNya haNya jAnji KosoNg
yang tidaK maMpu diKotakaNnya
BiaRLah……..
TuHaN LeBih MenGetaHui…

(setiap sajak nukilan aku sering bernada gundah..dimana keceriannya??mungkin suatu hari nanti..ia berubah menjadi sajak yg riang –ria =))
Read More »

2 Mei 2010

REviEW 5 FiLeM Yang aKu daH teNgOk.. ;)


DuHai si Pari-pAri..

Emm bagi aku filem ni terlampau ringan..ala2 filem kanak2 ribena..aku mang mengantuk gler tgk cite ni..rasa jln cite die cm ringan sgt..mcm cite budak2..malas je rasa..rasa cm bengong je cite ni walaupun dibarisi para pelakon yg mantap gak..yg mang pemenang2 anugerah gitu..cite ni dibarisi oleh Que haidar, LiyaNa jasmay, Nabila Huda, Remy Ishak,Harun saLim Bachik..cite die ala2 cite fantasi gitu..kononnya percintaan pari-pari ngan manusia biasa..namun dr segi lakonan..que haidar bole la dipuji sbb die cuba bawa watak yg lari dri kebiasaannya yakni die bawa watak lelaki lurus bendul..kdg2 kelakar gak tgk watak die ni..manakala liyana jasmay pula..lakonan die trlalu biasa dn simple sgt..x nmpk yg istimewanya dlm lakonan die..manakala lakonan remy ngan nabila nmpk agak over sikit..tp pepn bole la layan gak cite ni utk sape2 yg nak isi masa lpng yg ada tu hehe..

SiNopsis cite Ni

Duhai Si Pari Pari mengisahkan Syadon (Que Haidar) seorang pemuda lurus bendul yang tidak pernah dilamun cinta.
Ditakdirkan dia terjatuh cinta dengan Mala (Nabila Huda), namun tanpa pengetahuan Syadon, Mala punya agenda jahat bersama rakannya Budi (Remy Ishak) untuk wang simpanan Syadon.
Walaupun Syadon hanya pekerja di stesen minyak tapi dia cukup cermat dan pandai menyimpan. Selepas ditipu Mala, Syadon masih tidak percaya Mala bersekongkol dengan Budi. Selepas dibelasah dan dibuang ke lorong gelap oleh Budi, Syadon terjumpa teko ajaib yang dihuni si Pari Pari (Liyana Jasmay).
Pari Pari kemudian mengharapkan cinta dari Syadon. Pada masa yang sama, bapa Pari Pari, Para Para (Harun Salim Bachik) mengesan anaknya yang lama menghilangkan diri. Kerana percaya Syadon adalah cinta sejatinya, Pari Pari enggan pulang dan menerima sumpahan dari para para iaitu lenyap dari dunia ini sekiranya cintanya gagal lagi.



Hum Tum aur Ghost


Ni adalah cite Hindustan..lakonan DiyA Mirza yg sgt quit dan jelita dlm filem ni serta hero fiem ni adalah Arshad Warsi..aku rase filem ni cuba tiru filem org putih..yg mana jln cite die memaparkan watak heronya yg boleh nampak roh2 orang Mati..yang mana kemudiannya roh2 ini cuba meminta bantuannya utk menolong mereka menyelesaikan urusan mereka yg x sempat diorang buat sewaktu mereka hidup..pada mulanya die agak takut kerana sering trdgr suara2 ghaib dlm umahnya pd waktu mlm smpai sebabkan die slalu minum arak utk hilangkan rasa takutnya serta x ckp tido dan pada waktu mlm die takut tinggal dirumahnya dn pergi tidur di bangku stesen kereta api..segala hal ini sedikit sebanyak menganggu kerjaya die as a fashion photographer..die juga ada girlfren yg jelita iaitu diya mirza yg mencintainya dn sering bersama-sama ngan die..sehinggala satu hari roh2 berkenaan menampakkan diri mereka pada die..dn pda masa yg sama meminta bantuannya utk menunaikan hajat mereka..akhirnya die trpaksa akur dan terpaksa membantu mereka bagi mengelakkan dari terus diganggu oleh roh2 berkenaan..die pun cuba la menyelesaikan masalah2 yg dihadapi roh2 berkenaan..die akhirnya menceritakan pengalamannya membantu roh2 berkenaan pada girlfrennya..namun girlfren nya tidak percaya dan menyangka dirinya trauma dan sakit jiwa serta menyarankannya ke hospital..berlaku la konflik disini..

Bagi aku filem ni dr segi jalan cite die..biase je kot..sbb filem2 org putih dh byk dh cite cmni..tp pepun bole la lau nk layan cite ni..x dela hampeh sgt pun..lagipun pemandangan dlm cite ni amat cantik..sedap la mata memandang..heroin die pun lawa..Cuma hero je kureng skit hehe..walau mcmmana pun aku rase filem ni x mampu nk cpai tahap box office la kt India tu.kemungkinan besar gagal di pasaran..


My Spy

SebeLum aku tgk cite ni..aku rase filem ni sure x best sbb die bergenrekan action komedi..aku x suke sikit cite2 aksi ni..namun bile aku dh tgk…x sangka kelakar gak cite ni..lawak gak..filem ni berjaya gak la buat aku gelak sorang2..hehehe..not bad..aku rase ni antara arahan Afdlin shauki yg terbaik juga la selepas filem Papadom tuh..Cuma dri segi pemilihan pelakon wanita aku x puas hati..patutnya amik la pelakon wanita melayu..bru la lgi best..lakonan AC ngan Harun salim bachik not bad gak..sesuai juga la gndingan diorang ni..

SiNopsiS cite Ni


AJ (AC Mizal) yang liar dan buta warna. Salleh(Harun Salim Bachik) - seorang pesara polis yang cuba menjual rekaannya kepada Polis Diraja Malaysia. Kedua-duanya membenci satu sama lain.Namun, penyiasat-penyiasat persendirian ini harus bergabung tenaga untuk menyelesaikan kes terbesar mereka. AJ dan Salleh akan berdepan dengan seorang Datuk O((Ridzuan Hashim) yang korup, pencuri dan pembunuh kembar, setiausaha yang seksi dan sebuah sindiket pencuri hasil seni.

My NaMe is KHaN

Filem yg dibintangi oleh ShaH Rukh KhaN dan KaJoL ni mengisahkan suka duka
Perjalanan hidup Rizwan Khan (SRK) yg mengidap Autism..intipati cerita ni adalah mengisahkan perjalanan Rizwan Khan utk menemui Presiden Amerika Syarikat..
Byk halangan yg terpaksa ditempuhi oleh beliau sehingga disangka sebagai pengganas pada mulanya..(tagline cite ni –My Name is Khan and im not a terrorist..-kehidupan Rizwan mula menemui bahagia apabila berkahwin dgn Mandira (Kajol) yg mempunyai seorang anak iaitu sameer hasil perkahwinannya yg terdahulu..

mereka bertiga hidup dengan bahagia serta penuh dgn kasih syg.. konflik bermula dgn insiden peristiwa 11 september di AS..ketika ini perasaan perkauman mula meletus di AS..org Islam menjadi mangsa..tempias konflik perkauman ini turut dirasai oleh Rizwan dan Mandira apabila akhirnya anak Mandira iaitu sameer mati dibunuh di padang bola sekolahnya oleh bbrp pelajar berbangsa org putih..Mandira x dpt mengawal perasaanya apabila kehilangan satu2nya anak kesayangannya..dia mula menyalahkan dirinya kerana berkahwin dgn rizwan..serta atas alasan agama dan perkauman membuatkan anaknya terbunuh dan menyalahkan rizwan serta menyuruh rizwan pergi dari hidupnya..


Dalam keadaan marah Mandira telah pun menyuruh Rizwan pergi menemui Presiden As dan membersihkan nama mereka..Mandira tidak menyangka yg Rizwan benar2 melaku
Kan apa yg disuruhnya itu..

Bagi aku jalan cerita die agak menarik..lain dari yang lain..x bosan menontonnya walaupun isu yg diutarakan dlm filem ni agak serius..karan johar yakni pengarah filem ni
Cuba lari dr kebiasaannya dgn menerbitkan filem sebegini..tnpa perlu ada banyak lagu dlm filem ni dn bergntung sepenuhnya pembawaan watak SRK dan KajoL dlm filem ni..bagi aku kajol sememangnya x de masalah membawa watak sebagai Mandira..begitu Juga Shah Rukh Khan yg memaparkan lakonan cemerlang sebagai lelaki yg mengidap Autism..dr segi gaya, percakapan, gerak geri agak meyakinkan..so aku rase semua patut menonton cite ni..selain itu cite ni juga ada menyelitkan unsur2 patriotik..berbaloi utk ditonton..


Niyang Rapik


Dibarisi ramai pelakon..serta pemilihan lokasi yg menyeramkan menjadi kekuatan utama cite ni..dri segi jalan cite filem ni rasanya biase je..jln cite die mudah je..dn pernah kite tgk dlm drama2..Namun pemilihan lokasi yg bersesuaian..serta pemilihan para pelakon yg sdg meningkat naik menjadi tarikan utama..serta membuatkan filem ni agak sesuai juga ditonton..pendek kata boleh layan la cite ni..hehe..


SiNopsiS cite Ni

Filem Niyang Rapik adalah sebuah Filem seram. Plot persembahannya menjurus kearah pengembaran dan triler. Cerita bermula apabila dikejutkan dengan kematian Zack secara misteri. Kematian Zack benar-benar memeranjatkan 4 rakan karibnya iaitu Helmi , Saiful ,Zizan dan Amir. Mereka semua merupakan lepasan pelajar jurusan Kajian Sejarah Selepas majlis tahlil arwah Zack, mereka berempat di kejutkan lagi dengan cerita dimana Zack menderita penyakit tersebut sejak setahun yang lepas selepas balik dari kampung Niyang Rapik.

Setelah di selidik, mereka berempat mendapati Zack telah mengambil sebuah Kendil lama dari kampung Niyang sewaktu mereka melakukan projek tahun akhir kajian peninggalan sejarah di kampung Niyang Rapik. Atas nasihat seorang bomoh di kampung Zack, mereka berempat di arah untuk memulangkan semula Kendil tersebut. Maka bermulalah pengembaraan mereka untuk memulangkan semula Kendil tersebut. Setibanya mereka di sana mereka di sambut dengan kedatangan anak gadis Ketua Kampung iaitu Laila. Kendil telah dipulang kan kepada bapa Laila. Tetapi gangguan keatas mereka berempat semakin menjadi-jadi.

Keadaan semakin huru-hara, anggapan mereka mengenai Kendil tersebut sebagai punca ternyata salah. Rupanya ada sebab lain yang menyebabkan mereka diseksa sedemikian. Rupanya ada kesalahan besar yang telah salah seorang dari mereka berlima lakukan sewaktu berada di Kampung Niyang Rapik setahun yang lalu. Salah seorang dari mereka telah meniduri Laila dan meninggalkan Laila. Beberapa bulan kemudian Laila didapati mengandung dan telah membunuh diri sebab malu dengan ayahnya. Ayah Laila telah mengambil keputusan untuk membalas dendam dengan menghantar santau yang akan membawa maut kepada mereka berlima bermula dengan Zack. Ini adalah kerana beliau tidak dapat tahu siapa sebenarnya yang bertanggungjawap sebab Laila merahsiakannya. Disebabkan terlalu marah beliau ambil keputusan untuk menghapuskan kesemuanya.


FILEM YG AKU NAK TENGOK ;) HEHE

MAGIKA



Bile ntah tarikh tayangan filem ni..tp rasanya cam menarik jer..sbb jalan cite die lain drp yg lain selain dibarisi dgn ramai pelakon hebat..ditambah dgn susunan muzik membuatkn
Cerita ni nmpk mcm istimewa utk ditonton..pape pun kite tggu je kemunculan filem ni di panggung wayaNg t.. =)

SiNopSis cite Ni


"Magika" menceritakan tentang Ayu dan Malik, dua beradik yang berada dalam kesedihan selepas kematian ibu mereka. Malik berasa lebih tertekan kerana memikirkan dialah punca kematian ibunya. DI suatu senja selepas bertengkar dengan kakaknya, Malik berjalan-jalan di hutan sehinggalah tersesat ke dalam sebuah alam ghaib bernama Magika. Namun, nasib tidak menyebelahinya .

Malik ditangkap oleh Nenek Kebayan dan pengikutnya Awang Kenit untuk dijadikan bahan ubat jamu muda yang dihasilkan melalui air mata kanak-kanak manusia. Ayu yang terdengar jeritan adiknya cuba menyelamatkan Malik tetapi turut terperangkap didalam "Magika'. Penjelajahan Ayu mencari Malik di "Magika' membuatkan Ayu menempuh pelbagai rintangan .

Di situ Ayu dan Malik akan bertemu pelbagai watak mitos kepercayaan orang Melayu diantaranya termasuklah 'Badang, Naga Tasik Chini, Nenek Kebayan, Puteri Bunian, Bawang Putih, Bawang Merah dan ramai lagi. Yang peliknya watak-watak ini juga bernyanyi sambil berbicara sesama mereka. Dapatkah Ayu selamatkan Malik serta keluar dari 'Magika"? Apa akan terjadi kepada Badang? Nenek Kebayan dan watak-watak lain di 'Magika".?


Read More »

1 Mei 2010

PiALa ThOmAS 2010-MiLik MaLaYsia kah???


KaLi terakhir Msia memenangi Piala tHomas adalah pada tahun 1992..setelah bertahun-tahun berlalu Msia gagal mengulangi kejayaan pada tahun 1992 itu..
Persoalannya sekarang apakah Msia mampu membuat kejutan pada tahun ini..di tempat sendiri..??

Dr segi promosi piala Thomas dikatakan agak hambar..selain masalah2 lain
yg dtg..seperti kelewatan tempah stadium dan sebagainya..

aku rasa benda ni sume bergantung pada nasib gak..x silap aku pada tahun 2002 kita pernah mengalahkan China di pusingan separuh akhir yg ketika itu, kejohanan ini diadakan di china juga..namun Malaysia kalah pula ngan Indonesia..di peringkt akhir..

so aku skrg ni x nak berharap pape pun..sebab kalau berharap menang..kite lak yg kecewa t..aku pun x sure kite leh menang ke x walaupun bermain di tmpt sendiri..
Untuk pengetahuan sume..aku mang fanatic badminton..hehehe..kdg2 bile Malaysia kalah dlm satu2 kejohanan tu aku lak yg beremosi..huhuhu..Pastu bile aku tgk perlawanan badminton kat tv..aku laky g berdebar yg amat smpai last2 tukar chanel sekejap sbb terlalu takut nk tgk hehe..bile kalah aku laky g sedih..bile menang aku lak bersorak bagai nk rak..hehe..

Dri segi senarai pemain yg diturunkan…bagi aku kalau dtk Lee Chong Wei tu mungkin xde masalah nk menang..harapan tu tggi la juga..pastu ada hafiz hashim yg
Brpengalaman dlm Piala Thomas ni..tp rasanya kalau x silap aku..x pernah die menang dlm piala Thomas ni.msti kalah..tmbh2 kalau mata penentuan di atas bahu die..knform kalah..rasanya die x dpt nk handle tekanan..last2 die main cm hampeh ala2 pukul angin je aku tgk (time tahun 2008)
Beregu pula aku rasa diorang boleh buat kejutan..namun diorang ni x stabil..mcm yoyo je..entahlaaa…bagi aku kite jgn berharap sgt..utk mng..

PusiNgan Akhir PiaLa ThoMas dan UbER akan diaDakan di KuaLa Lumpur pada 9-16 Mei 2010..Pada saingan 2008 di Jakarta, Indonesia, Malaysia TeWas 2-3 kepada ChiNa di sepaRuh Akhir yg menyaksikan Dtk Lee ChoNg wei menewaskan Lin Dan &
Manakala Fairuzizuan Tazari-Mohd Zakry Latif menewaskan Guo Zhendong-Xie Zhongbo..so tahun 2010 ni apa cite lake k..sape yg menang..n sape yg kalah…

Adakah sinar utk MaLaysia pada eDisi kali ni..sama 2 la kite tggu dan tgk nanti
Perseorangan: Lee Chong Wei, Wong Choon Hann, Hafiz Hashim, Tan Chun Seang;Beregu: Koo Kien Keat-Tan Boon Heong, Mohd Fairuzizuan Tazari-Mohd Zakry Abdul Latif, Ong Soon Hock-Hoon Thien How.
Piala Uber Perseorangan: Wong Mew Choo, Lydia Cheah, Julia Wong, Tee Jing Yi;Beregu: Chin Eei Hui-Wong Pei Tty, Goh Liu Ying-Ng Hui Ling, Vivian Hoo-Woon Khe Wei.
Read More »

MeRaK iTu BuKaN iDoLa..


MaLam yang sunyi,
HatiKu berKocak lagi
mendengarkan perkhabaran itu
sambil mengenangkan Dia yg semakin
Lupa Diri..

dULu ku diLayaNi..
tetapi kini ku diJadikan BoNeka HiasaN..
HaNya diPerLukan aku
dikaLa Dia kesempitan
tp bila kejaYaan suDah digaPainya
akU disisiHkaN

UmpaMa tiAda teRseLit raSa BersaLah diHatiNya..
Apakah itu dinaMakan seJati?
MaNusia sepertinYa
memaNg tidak mengeNaL erti berteRiMa KasiH..
tak menGeNal apa itU SEjAti..

taPi paSti suAtu HaRi..
KaU akaN MeRasaiNya
paBila diriMu dipeRaLatkaN dan DISisiHkaN..
Tapi keTika itU
TIada GuNa KaU MEnyeSaL..
hANya kaU keNanGan PahIt di KaLa INi.

KehiDupaN yang PeNuh pancaRoba
diHiasi denGan kePaLsuaN,
KeJaYaaN yang kaU MiLiKi
pasTikaN bERLaLu perGi
paBiLa tiBa saTu saat Nanti..

TiaDa guNanya meMbANggakan DiRi,
UmpaMa MeRak yaNg Hanya menGeNal
NiLai dan Erti kesoMboNgaN,
BeBasKaNLah diRiMu dari kesoMboNgaN..
TiaDa eRTinYa keHiduPan,
aPaBiLa MeRak diJdikan IdoLa

mOga suaTu saAt nanTi KaU menGerTI..
baHawa nukiLan ini diTujukan pada kAu yg berkeNaan
maHupun sesIapa
sahAja yg teRasa..
huhuu..

tidak seLaManya KAu diaTas..

amaCAM SAJAK kat atas ni ok x..huhu..sajak tu adalah melambangkan
sedikit sebanyak perasaan aku..namun sajak tu bukanlah
nukilan aku sepenuhnya..aku hnya tmbh2 dan cntikkan ayat2 die..
sajak ni hasil nukilan kawan aku..die cuba menyelami hati aku
pastu try buat sajak ni..hehe..pastu aku baiki sini sana so
jadilah sajak tu..kirenyer ni mcm sajak duet yg pertama di Msia hehe
..

Read More »

KaWaN / SaHaBaT..

Gambar Hiasan...


KAWAN –RuHiL aMaNi

Kawan..apa erti sayang..
jika hati tak senang
kawan..
apa erti kasih
jika kau tersalah pilih
kau..
pandai bercinta
sudah panjang berjela
kita x pernah bersua
aku x pernah bercinta

apakah ertinya ini
menganggu akal dan hati
lupakan saja lupakan diriku
kita di bangku skolah lagi..

Hey.jgn buang masa
dgn berkhayal saja
kawan
lihat masa depan
masih jauh di hadapan
hey jgn main api
nanti membakar diri
perlu harus kita cari
kelak kita takkan rugi

SAHABAT- AizAt AF5

sahabat,
mengapa kau pergi tggl aku sendiri
kau tahu aku x sanggup
sahabat.ingatlah kau selalu
jadi yg terbaik
walau kau x disini lagi..emmmmm

sahabat.
aku rindu padamu
datang walau sesaat
ku inginkan kau hadir
aku disini kan menunggu
dia tempat dirimu
kau tahu ku x bisa
beranjak terbang dan melayang tanpa dirimu
ku tak bisa dan kembalilah

kembalilah oooh sahabatku..
kembalilah...

Lirik lagu diatas sesuai ditujukan kepada seMua SaHabat/kaWan/TemAn/member yg sejati di Luar saNa..
Seperti yg semua sedia maklum betapa sukarnya mencari kawan / sahabat yg sejati..
Kebanyakkannya ada agenda masing2..yakni bila kita diperlukan adala mereka..kalau
X diperlukan batang hdung pun x nmpk..

Berbalik pada hal ehwal aku…aku akui sukar utk brjmpa kawan yg sejati..dalam semua senarai rakan yg ada..nk jmpe yg ciri2 yg sejati tu mang susah..ada je kurang sana-sini..
Tp aku pun bukan perfect pun kan..byk kurang sana-sini..tp aku cuba perbaiki diri aku utk menjadi kawan or sahabat yg terbaik utk member2 aku yg baik ngan aku..x kurang juga ada je yg suka bermuka-muka..kt depan buat baik..belakang kita dok menipu kita ..or sembunyikan something dr kita..bak kata org lau niat x baik akan diketahui juga..

Aku ni mang x suke langsung ditipu dr semua aspek..baik ckp depan2 jer..kan sng..dan juga aku x suke org yakni kwn2 aku merahsiakan sesuatu dri aku..apa salahnya berterus trg..tu lagi baik..aku mang benci penipu…huh!!

Dr senarai kawan2 aku..ramai gak yg lupa diri dan sombong bila dh berjaya sikit..mang majority cmtu…apa yg aku perhatikan kebanyakan kawan2 aku yg menjadi guru (x kisahla guru tetap ke, praktikal ke, guru ganti ke, guru sandaran ke or apa2 yg brkaitan dgnnya) kebanyakkannya mang terus jd sombong dan lupa diri pastu..pelik gak..leh jdi cmtu..sedangkan tu kan kerjaya mulia..tp perangai diorang lak leh berubah..cmne la nk mendidik anak bangsa..ish3x…namun masih ada la yg ambik berat ttg aku..dok sms lg tnya khabar sume..harap diorang yg ada ni x berubah la..

Byk gak aku luahkan masalah dan sembang2 ngan diorang ni..diorang pun byk gak beri nasihat sume..

Pape pun kite kekalkan apa yg ada.
tambahkan apa yg kurang..
toLak yg x berguna..
simpan yg terbaik..
Read More »
Design By Sis Hawa | Copyright Reserved By Miss Banu 2009-2017