-->

23 Okt 2010

CuStoMer is ALways Right..

Lalala..kali ni nak kongsi kisah peniaga makanan dan pembeli makanan iaitu Aku dan lain2..hehehe..

Peniaga makanan pun manusia gak ada mcm2 ragam kan..ada yg jenis suka mengusik pelanggan, ada gak yg jenis pendiam x byk ckp..ada yg sombong, ada yg uat x layan dan mcm2 lagi laa..


Kalau aku laa..aku x suka membeli makanan or minuman di gerai peniaga yg gatal yakni suka mengusik pelanggan..tnya soalan2 bodoss..malas nk layan..kalau dpt cmtu aku mang x beli dh kat situ..kalau teringin sgt nak mkn suh member lain tolong beli kan hehe..pastu member plak serik nak tlg beli hehe sbb die pun x suka..hehe..


Pastu ada gak peniaga yg sombong..sampai kadang2 penin dan naik menyampah nak beli kat situ..ada la member aku biasa kena..die nak beli air kat pakcik nih..tpi pakcik ni buat cam x endah je kat die..sedangkan dh berdiri lama dh depan gerai die..x kan buta kot pakcik tuh..nak kata pekak..suara kawan aku ok jer..kuat gak..kesian kat die..smpai terasa hati kwn aku nih..sampai boikot nak beli air kat gerai pkcik tu dh..tpi time aku beli..pakcik tuh ok jer..mmg die agak serius sikit..tpi senang nk brurusan dgn org yg serius cmtu..xde gatal2..mungkin ikut mood die kot..


Kemudian ada gak 1 kes ni..aku dan housemate aku ni time bulan puasa la nih..balik kuliah terus gi bazaar ramadhan..kami gi 2 org jer..pi la kat gerai nasi..aku pun order laa..pastu bile aku dh dapat..husemate aku still x dpt2 lgi nasi die..malah die dok ckp nak nasi putih 1..makcik tu uat derk jer..x kn x dgr kot..dua tiga kali gak la housemate aku dok repeat perkataan “Nasi putih satu” tpi makcik tu dok layan org lain yg dtg lg lmbt dri ko..x berangin ke housemate aku dok tggu..last2 terus die ajak aku blah dari situ dan cari gerai nasi yg lain..mcm2 peel laa…
Tu cite housemate aku..ni plak cite aku..aku pun biasa terkena kes yg sama gak..


Actually waktu ni aku bru habis last paper utk exam..so pas hbis exam..nak gi merdeka la jap..kiteorg ramai2 pun gi la Mid Valley..so aku beli byk barang la gak..tangan penuh ngan plastic beg yg berisi brg2 aku..so balik plak naik bus..pastu kena turun dan jalan sbb bus x masuk kawasan perumahan aku sbb ada pasar mlm time tuh..waktu tuh dlm pukul 6 lebih dh..dengan beg yg berat,beg pastik beli belah..berjalan laa..punye la letih..makan pun belum lagi..so ingat nak singgah pasar mlm terus la kan..pastu kalau ada housemate aku yg nak naik atas dulu..ingat nak suh tlg bawa sikit brg2 naik atas..hehe tpi semua x nak naik atas..utk lebih adil masing2 x naik atas terus gi pasar mlm..hehe..jadi terpaksa la den mengusung brg2 den ni haa..aku pun trus la gi cari gerai nasi kakak pedas tu yg terletak kat hujung sekali..


Actually kakak tu mmg dh cam kot aku..sbb mang selalu beli nasi kat die..sebelum ni die ramah je ngan aku..

Tpi entah kenapa hari tuh kakak tu dan pekerja die mang sengaja menguji kesabaran aku yg sudah menipis sgt masa tuh..x ramai pun org masa tuh..aku siap letak kat bwh sume beg2 plastik yg berisi barang2 aku..aku pun order la kan nak “nasi putih 1’ pastu aku tggu laa..dalam dk tggu tu x lama pastu housemate aku pun sampai kat gerai tuh..diorang pun beli kat situ gak..aku yg sampai dulu ni..kakak tu uat x nmpk lak..housemate aku plak yg die layan dulu..sedangkan dh lama aku berdiri kat situ..bile housemate aku sume dh dapat nasi masing2..diorang pun blah dri situ dan senyum2 kat aku..aku pun tension jer..dh la panas..lama lak kena tggu..tpi takpe aku sabarrr lagi nak tgk sampai bila kakak tu nk uat x tahu kat aku..

pastu ada la beberapa pakcik dan makcik yg singgah kat gerai tuh beli nasi..yg aku heran terus jer kakak tu dan pekerja tu tnya kat depa nak apa?yg aku nih dok tertunggu-tunggu disitu..yg makcik tu slumber je potong giliran mai dok depan aku..mmg hilang sabar dh aku time tuh..rasa nak marah dh..tpi aku diamkan lagi..yg pekerja die pun dok layan org lain..x kan x nmpk aku kot..die buat derk jer..x tnya apa pun kat aku..balik2 orang lain yg datang selepas aku yg dapat dulu..last2 aku ckp kuat2 “Kak Nasi Putih satu ye!!” dengan nada suara yg kuat dan bengang…kakak tu terus angguk dan layan aku plak..grrrrrrr geram tul aku..time tuh..nak marah kakak tuh x sampai hati lak sebab sebelum ni die ok jer..ntah knp hari tu die uat sewel ngan aku lak..kirenyer tu adalah hari last yg aku mkn nasi kakak tuh..

Bile bayangkan balik situasi tuh..mang tension tiba2 hahaha..benda ni jarang terjadi kat aku..selalunya xde masalah..tpi tiba2 hari tu bad day lak bagi aku…huhh…well customers always right okey…lalalalala…


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima Kasih kerana sudi meninggalkan komen anda di sini. Sila komen dengan berhemah yer.

My Random Post

Design By Sis Hawa | Copyright Reserved By Miss Banu 2009-2017