-->

16 Apr 2010

SaPeEE X NaK KeRjA ooiiiiii...



Emm..info terkini ttg aku..kalau sape2 yg merupakan peminat aku yg nk tau hahaha ayat x boleh blah nyer hehe..xdela gurau jer..
Emm…entahlaa….byk problem ler huhu..
Apa pn Alhamdulilah aku dapat menduduki ujian MEDSI utk DPLi..kat SMK Abdullah Ahmad Badawi kat KepaLa Batas, PenaNg..
Member aku ada gtau aku yg aku ni seNang utk dpt panggilan temuduga..berbanding dirinya..entahlaa..bak kata pepatah satu pintu tertutup, banyak lagi pintu lain terbuka..
Diam x diam dh dekat setahun juga la aku dh hbis belajar..mula2 x perasan gak yg waktu pantas berlalu..rasa mcm baru semalam je hbis belajar kt UM tuh..bile member aku yg sorang ni bertanya aku ttg dh berapa lama aku hbis belajar..bru la aku perasan dh setahun rupenyer..hehe..byk berfoya-foya aku ni smpai x perasan hehe..

Bile dh hbis belajar.pasti la org akan bertanya buat pe sekarang kan..dh kerja ker?kerja ape? N bla bla bla bla bla bla blab la blab la blab la bla….hehe..x dinafikan banyak gak kerja yg aku mintak dlm tempoh masa ni..ada yg dpt temuduga..ada yg x..ade yg temuduga die cm hampeh..ada gak yg berjaya.malah aku dh ditawarkan kerja dh tp atas sebab2 tertentu kena tolak (sile baca entry yg sebelum ni utk tahu lebih lanjut)..
Jadi beta sekarang ni adalah penanam anggur yg berjaya hehe..mmg la x best jadi penanam anggur ni..baik tanam rambutan ke, tembikai keapa ke..mungkin rezeki x sampai lagi..byk pintu yg tertutup lg nih..hehe..
Entahla kadang2 tension gak dgr org yg hbis bljr same time ngan kite dh ada kerja..huhu..tp biasala kebanyakan diorang yg dh kerja tu guna org dalam..x pun ade sedara mara rekemen or x pun kawan2 yg rekemen or gtau apa2 info ttg sesuatu kerja kat diorang..

Untuk aku..aku tidak bertuah utk dapat or ada semua diatas..aku xde org dalam..xde sape nk rekemen aku utk dapatkan sesuatu pekerjaan..family aku x de kenal sape yg ada jawatan tggi..malah aku juga xde kawan yg boleh rekemen or gtau apa2 info ttg sesuatu pekerjaan..kalau ade pun leh kire ngan jari je..tu pun lau diorang ingt nk gtau..tp kebanyakan hampeh jer..sebaliknya aku yg ambil alih peranan tuh..tp aku x kisah..aku tolong orang ikhlas..walaupun balasan yg aku terima amatla mnghmpakn tp bagi aku tu sume rezeki..mungkin salah aku juga..mungkin aku x cukup berusaha..x wajar aku letakkan kesalahan kat atas bahu org lain kan…kadang2 seronok tgk member2 lain sng je hidup diorang..ada je bantuan..ramai je nk tolong kalau susah tuh..(ish tiba2 sedey ni kenapa lak..huhu) tp aku sume kena berdikari..kena cri sendiri..kena usaha sendiri..pendek kata sendiri laa..dari zaman belajar lagi mmg semua aku buat sendiri..aku usaha sendiri nk dptkan apa yg aku nak..xde sape nk tolong..terutamanya dr segi pelajaran laa..kalau nk gi mana2 pun aku sendiri gak..paling x pun harap mak temankan..jadi sebab tu aku dh sebati dan boleh releks jer walau xde sape disekeliling aku yg memahami aku..

Namun disebalik kekurangan aku..aku dikurniakan oleh tuhan Mak yg terbaik kat dunia..kalau xde mak aku mungkin aku x sekuat ni..huhu…org ckp anak tunggal ni best..mana ade best..huhu..biase jer..mungkin dlm sesetgh aspek adala sdikit best cth x yah kongsi barang or ape benda pun ngan org lain..tp bagi aku cabaran jd anak tggal lgi hebat..tmbh2 hidup dalam keluarga yg serba sederhana mcm aku ni..lainla kalau jd anak tggal dlm keluarga org kaya tu mang x dinafikan mesti bestnyer kan..tp ia membawa makna yg berbeza kalau korang hidup menjadi aku..huhuhu…semuanya ko kena buat sendiri..xde sape tlg..sebab ni la aku leh berdikari dgn baik semasa aku hidup sebagai pelajar di UM..kalau org lain ditempat aku mesti leh jadi gler dh hehe..banyak benda yg x best kalau hidup jadi AKU..Huhuhu…byk masalah…arghh..kadang2 putus asa tu dtg sesuka hati..namun aku terpaksa pujuk hati..kuatkan semangat..tabah……walaupun amat sukar…….

Heboh baru-baru ni yg kata byk graduan memilih kerja…bagi aku2 bukanlah jenis yg memilih kerja..Cuma kerja yg memilih sgt hehehe..ye..aku bukan memilih keja..aku x kisah kerja ape pun..Cuma kerja tu dtg pada masa yg x sesuai..dan time tu aku ada byk masalah…kebanyakan tmpt kerja tu jauh yg amat..bukannye aku nk bagi alasan tp ni kenyataan..kalau korang x dpt nk bgi komitmen utk sentiasa dtg awal dn asyik lmbt sebab masalah pngnkutan baik x yah kerja.huhu…aku Marah..tp kena bersabar…kadang2 syarat temuduga yg diberikan amatla hampeh sekali dn x masuk akal huhuhu..bodossss…baik x yah buat temuduga bengogng tul..last2 baik x yah pi lg puas hati.

.seLain itu ramai di kalangan kawan2 aku yg tinggal di Negeri KedaH umpamanya amat seNang utk mendapat kerja menjaDi guru GaNti..hampir semua kawan2 aku yg tinggal di Kedah pernah atau sedang menjadi guru ganti di sekolah2 di Kedah..begitu juga di Kelantan dan juga KL..bile ditanya kebanyakan akan menjawab..boleh dikatakan hampir semua jdi guru ganti..huhu untungnyer…kenapa la di PulAu Pinang berbeza..atau nasib aku je x baik..xde rezeki…bile dpt jd guru (guru gnti kt MRSM) jauh plak..xde ke kosong ke kat area2 daerah TiMur Laut P.png nih..huhu..nk tepon PPD..buang masa jer..jwpn standard je..tp ade je kawan aku yg lain dpt lak jd guru akaun sume..ntahla..ingt nk cri pglmn jap jd guru..tp x dpnggil pun utk area2 tmpt aku..dpt lak yg jauh2 huhu..cmne lak nk ada pglmn ni…aku jelez kat kawan2 aku yg dpt jd guru ganti kt Kedah tu..x kisahla walaupun sebuLan je pun..jnji dpt gak pengalaman…duit pn msuk..bole byr ptptn..huhuhu..nasib3x…rezeki x memihak pada aku buat masa ni..sabar jela banu……..

Apa pun………..
Aku Yakin ada hikmah disebalik semua yang berlaku…….munkin di kemudian hari ada benda yg terbaik untuk aku..InsYaaLLah…….

Dan kepada yg sudah pun dapat kerja…aku doakan yg terbaik utk korang..Cuma plz la tlg jgn berlagak…..kerna dunia ni ada putaran..mungkin disaat ni kita diatas..x mustahil kita akan jatuh tergolek ke bawah di kemudian hari…

Mungkin semuanya salah aku gak………………….

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima Kasih kerana sudi meninggalkan komen anda di sini. Sila komen dengan berhemah yer.

My Random Post

Design By Sis Hawa | Copyright Reserved By Miss Banu 2009-2017