-->

19 Apr 2010

KisAh JeRit PaYah Ketika Buat TeSis aKu..

Muka depan tesis aku (hehe dh buruk sikit dh mklumlah dh lama..)

Antara isi kandungan



WaLaupun cerita ni dh basi hehe sbb dh dekat setahun dh tesis (Latihan Ilmiah) ni terhasil..baru sekarang aku berkesempatan utk bercerita ttg jerit payah utk menyiapkan tesis ni ketika aku di tahun akhir di UM..lagipun ni kan blog aku..jdi suka hati aku la nk tulis apa kan btul x hehe..lagipun aku nak jadikan blog ni ala2 cam arkib gitu yg akan menyimpan segala memori, sejarah, perasaan, kenangan dan sebagainya ttg aku hehe..amacam hahaha…

Awalnya aku buntu utk memilih tjuk ape la yg aku nk buat ni..yg penting mestila ttg P.png hehe sbb ianya kpg halaman aku..
Pensyarah aku ckp lebih elok tjuk yg kite nak buat tu dekat ngan diri kita dan tempat tinggal kita jdi senang nk ulang alik dsbnya..aku pun knfius mula2..tjuk yg aku trfikir dlm kpala otak aku time tu adalah sejarah bukit bendera..sebab tmpt tu je yg terdekat ngan umah aku..senang aku nk gi..Ada gak pensyarah yg x gemar tjuk tu..mungkin susah dpt bahan kot..kami pelajar tahun akhir diberi masa beberapa hari utk pikirkn tjuk tesis yg sesuai smbil disuruh mencari penyelia masing2..jdi bermulalah sesi merebut penyelia..haha..if kalau pensyarah tu seorang yg kelakar dn ceria alamatnya sume pun berebut nk berada di bawah die..

Aku n the geng (kami berlima) memulakan ekspedisi pencarian penyelia..kami pergi la ke bilik2 pensyarah dan meminta mereka agar menerima kami..namun apa kan daya ada yg dh cukup org.kalau ada pun nak lgi 2-3 org je lg..maka kami berlima trpaksa lah berpisah..maka aku dan Nor berada di bwah seliaan Dr Arbaiyah..manakala Nurul, dalila dan rina dibawah seliaan En Hasanuddin..setelah secara rasminya Dr Arbaiyah mnjdi penyelia aku..maka kami pun berbincang ttg tajuk yg sesuai utk aku buat... setelah berbincang ngan penyelia aku Dr Arbaiyah..die kata tjuk sej bukit bendera tu okey tp agak susah juga byk kerja kena buat n kena rajin sikit la sbb kena gi temuramah pelancong edarkan borang soal selidik sume..dan x byk bahan ttg tjk tu..takut nanti sekerat jalan aku hilang idea plak..dgr2 tu terus aku jd takut..hehe..so die cadangkan buat ttg Masy Melayu di P.png..lgipun time tu mmg tjuk ni tgh famous ngan masa tu heboh gler ngan pilihanraya sume..aku pun ikut jela..n mcm menarik gak tjuk tu..Cuma tkut bahan jela xde..

Waktu terluang aku dan kawan2 akan ke bilik sumber Jabatan Sejarah utk merujuk tesis2 para senior kami yg tersimpan disana..disamping mencari bahan2 dan juga meneliti tajuk2 dan sebagainya..Pada Mulanya tajuk tesis aku adalah Masy Melayu di P.Png 1900-2000…namun penyelaras tesis utk batch kami suruh aku kurangkan tempoh masa sbb skop masanyer trlalu luas..nanti penin sbb byk sgt..jadi setelah brbincang ngan penyelia aku..skop masanya dikurangkan menjadi 1957-2007 bermula lepas merdeka hinggalah sebelum pilihanraya ke-12..

Setelah konfident dan selesa ngan tajuk..aku pun mulalah start mencari buku2 di library UM..kawan-kawan aku masih lagi bergelut dan knfius ngan tjuk masing2…Alhamdulilah banyak juga buku2 yg aku jumpe yg berkaitan jugak ngan tjuk aku..contohnya aku dpt buku Masalah Melayu Pulau Pinang, Masa Depan Melayu Pulau Pinang dan sebagainya..Buku-buku ni amat banyak membantu aku..x lama lepas tu cuti semester pun bermula..cuti dlm sebulan..aku pulang ke Pulau Pinang dan mula mengumpul keratan-keratan akhbar mengenai hal ehwal P.png..dri segi politik, ekonomi mahupun sosial..

Tidak ketinggalan aku juga turut berkunjung ke Arkib Negara Cawangan Pulau Pinang di Tingkat 38 KoMtaR..Banyak bahan yg aku dapat disana..sememangnya Arkib P.png byk membantu..banyak artikel2 di arkib berkenaan yg berguna utk aku..Alhamdulilah aku tidak ketandusan idea..beberapa kali juga lah aku ke Arkib..kadang2 datang bersama Member yg juga dr UM yg turut mencari bahan utk tesisnya..kadang2 datang sorang..tp sebenarnya kalau dtg bersama kawan lebih seronok..kerana xbosan sgt bile beradadiarkib..kalau sorang..suasana sunyi..boring dn kelam kbut skit..namun aku amat berterima kasih pada Arkib Pulau Pinang..serta kerjasama kakitgnnya yg menolong aku fotostat artikel2 yg aku kehendaki..Akhirnya cuti semester pun tamat..aku berjaya menyiapkan bab 1..bab yg pertama ni lebih kepada sejarah awal Pulau Pinang..bile kuliah bermula aku dapati ramai jugak kwn2 aku yg belum siap pun bab 1..byk bru je nk mula menulis bab 1..jdi perkembangan tesis aku agak laju juga la..aku pun lebih releks x kelam kbut mcm yg lain..aku hntr bab 1 tepat pada masanya kpd penyelia..dan boleh dikatakan aku org yg sntiasa awal mnghntr bab tesis..jd penyelia aku x pernah langsung memarahi aku hehe..

Kawan2 aku masih ramai yg struggle ngan bab 1 mereka masing2..aku pula sedang kumpul bahan utk ke bab ke-2…

Setelah beberapa minggu berlalu, aku dan member aku buat keputusan utk ke Arkib Negara di Jalan Duta (KL) kami mmg wajib kesana..huhu..jauh wei..kena naik komuter la, Lrt la, teksi la bru la sampai huhu..mmg cantik la arkib Negara ni..kami masuk dn pergi ke computer yg disediakan utk mencari bahan2..setelah menjumpai bahanygdikehendaki kami kena buat pesanan melalui computer berkenaan..sebelum menunggu nama dipanggil utk mndptkan bahan yg dikehendaki..bosan juga menunggu..nasib dtg beramai-ramai jd bolehla sembang2 perlahan-lahan dan secara berhemah hehehe..

Setelah mendapat bahan..kami pun membelek la dan mencatit isi2 penting..kalau x larat nk salin isi penting..pergi je fotostat..sng cite hehe..Arkib Negara KL pun byk membantu..byk la juga bahan2 yg aku dapat disana..Alhamdulilah..x silap aku adalah dlm 3-4 kali gi Arkib Neg tuh..kali terakhir aku gi sempat la gi makan kt cafeteria Arkib neg tu..sedap tul mkanan kt sana..nyum nyum..hehe sebelum ni x pernah singgah pun..

Bab kedua dh siap..namun banyak perubahan trpksa dibuat..maka aku kena ubah semula dn hntr balik kt penyelia aku..Alhamdulilah semuanya berjalan lancar..bile masuk bab ke-4..aku mula perlahan sikit..sebab topic baru jd kena cri buku2 baru..trpksa berkampung balik di Library…Bab-4 agak lewat sikit disiapkan tp masih on time..hehe..Bab 5 adalah kesimpulan…aku kena simpulkan secara keselurhannya..
Emm ingtkan mula2 tu susah nk simpulkan..tp bile dh start menaip..banyak plak idea yg keluar..alhamdulilah..5 bab dh siap..tggl nak buat bibliografi dan beberapa pembetulan kecil serta membuat semakan teknikal..

Ketika hendak menyiapkan bibliografi ni lah masalah mula timbul huhuu..printer yg sekian lama aku gunakan mula buat hal..die x nak kuar ink..kuar ink separuh2..
Perkataan menjadi berselang seli ada warna jap..pastu xde warna..gerammm tul..aku pun mula panic..dhla masa makin suntuk..printer uat pasal lak..huhuhu..aku ke fakulti dn print siap2 disana tkut print uat hal..dn turut berjumpa ngan penyelia aku utk serah Bibliografi utk beliau semak..setelah siap..aku kini hampir 85% nk selesai..tggl nk perbetul, buat semakan dan print je..namun printer tu terus buat hal..die x nak tolak ansur ngan aku..mula2 aku rase mungkin catridge printer tu kot ade masalah..jdi aku pesan la kt mber aku suh tlg beli catridge baru kt aku di Mid Valley…
kawan2 aku yg serumah ngan aku lak semuanya dh siap uat tesis..diorangg trgesa-gesa nk siapkan..hnya aku je yg belum siap spenuhnya..huhu..aku pesan catridgre kt kawan serumah aku..pada mulanya kawan aku tu kata die bole tlg belikan printer kat aku lau aku nak sbb diorng mang nk kuar..nk gi binding tesis diorng pastu nk gi joli sakan..tp aku lak yg belah bagi..ingtkan catridge yg problem..tup-tup bile aku try pasang catridge baru yg diorang beli utk printer aku tu..benda yg sama gak terjadi..huhu..aku bertambah panic..rasa cm nak menangis jer..huhu..kalau aku tau nk jd cmni baik aku suh kawan aku beli terus printer kt aku..huhu..aku x dpt nk tdo mlm tu sbb terlalu risau dn sedih..aku kena gi sndiri beli printer..tp aku kena ada teman x kan nk gi sorang2 huhu..roomate aku x dpt nk teman aku sebab esoknye die ade test..kalau hari seterusnya die bole la teman..tp masalahnya aku x dpt nk tggu hati aku x senang..hati aku amat risau smpai nk buat apa pun x kena..

Maka aku try minta tlg housemate aku utk tlg teman aku gi Mid valley..duit tambang , mkn sume aku support..die tggl teman jer..aku segan nak minta tlg secara berdepan..jd aku sms je die wlaupun dok serumah hehe..ntahla aku ni segan sikit nk minta tlg org ni..huhu..namun die menolak..die memberi alasan sakit kaki..sebab hari sebelumnya die dh byk berjalan..aku cuba pujuk die..tp die tetap memberi alasan yg sama..malah die suruh aku meminta tlg pada housemate yg lain utk printkan tesis aku tu..huhu..aku amat sedih mendengar penolakannya..bukan nk jalan byk or laju pun..naik teksi lak tu..Cuma jalan pi kat tmpt printer pastu balik jela..emmm entahla..bile die x nk tlg aku..aku amat sedih..keluar juga la setitik dua titik air mata tuh..huhu..hati aku amat sedih dan sakit skali…
kalau die x nak gi pun ambil la berat..mai bilik aku tlg pujuk ke or tlg tnya mber lain ke..ni die buat derk jer..mentang2 la tesis die dh siap..dh binding dh pn..mmg hati aku x senang time ni..amat risau..maka aku pun try ajak kawan2 lain..ade yg x balas..ade yg ckp busy..last sekali aku msg kawan aku ni namanya Fatah..die dok kat umah aku gak..aku saja try tnya..kalau die x boleh nk pi..aku nekad akan pi sorang2 huhu..

Aku sms die..dn time tu die di UM..dan Alhamdulilah sesgt..die sememangnya nk gi Mid Valley juga..jadi die setuju utk temankan aku gi beli printer..lega skit hati aku..kami janji akan berjumpe di stesen universiti..setelah sampai di Mid Valley kami pergi menjamu selera di KFC terlebih dahulu..setelah kenyang.kami pun pergi mencari printer yg sesuai..sesungguhnya fatah amat membantu aku..die yg bnyk bertanya pada jurujual tu..aku masa tu mang dh blank lgsng..die tggu aku lama gak sbb aku kena gi tekan duit sbb x ckp..kecian lama die menunggu..aku time tu mang rasa terhutang budi sgt ngan die..bile balik kami naik teksi..aku belanja die naik teksi..akhirnya aku smpaila dirumah aku..huhu..kawan aku doksibuk memasak..waktu aku pulang..setelah bertegur sapa ngan diorang aku pun masuk bilik utk testing printer tu..

Mang ujian lgi utk aku..cd printer tu x leh nk install kat laptop aku..adoiiiiiyaiiii cuak gler aku..pastu aku try pula install cd printer tu kat laptop roommate aku..n Alhamdulilah berjaya…legaa…x kisahla..jnji leh print..aku sedikit lega bile sudah dpt print walaupun print ngan laptop org lain..time kasih gak la pada roommate aku kerna sudi pinjamkan laptop die time tu..lau die xde mahunyer aku sewel dekat situ jap hehe..

Hari tu gak aku print semua yg boleh..yela takut plak die buat hal plak..akhirnya alhamdulilah 1 full copy tesis aku dh siap…sedikit lega..maka aku terus buat 3 lagi salinan copy tesis tu..sebelum gi hntr binding kat Vista tuh..setelah settle bab-bab print ni..aku berjanji ngan nor utk gi hntr binding tesis sama2 kt Vista..dan akhirnya settle…tesis dh dihantar utk binding…leh la raya jap..huhu..walau pun tesis dh siap tp assignment ade yg x siap lgi..huhu..kena berkejar buat assignment lak pastu..sebelum gi hntr semuanya beserta ngan tesis sekali…

Akhirnya alhamdulilah tesis siap dihantar..1 copy kt aku,1 copy kt penyelia,2 copy kt jbtn sej..assignment pun siap hntr..jdi skrg tggl kena study utk final exam jela…
Exam pun menjelang tiba..emm redha jela..pastu cuti plak..dn akhirnya result tesis pun keluar..hehe..aku siap mimpi yg aku fail utk tesis..namun sebaliknya yg berlaku..aku mendapat A utk tesis aku..amat mengejutkan sama sekali..aku mang x menyangka sama sekali..Aku mcm x percaya..berkali-kali aku tgk tesis aku..apa pun aku amat bersyukur..x sia2 sia byk cabaran yg aku kena lalui utk siapkan tesis ni..Alhamdulilah..syukur…bukan mudah sebenarnya utk menyiapkan sebuah tesis..
Tmbh2 tesis yg berunsurkan sejarah yg perlukan ketelitian dan kebenaran dlm menghasilkannya..nota kaki semua kena betul, tersusun…mang perit..tp berbaloi bile dpt hasilnya..kawan aku yg lain mndpt result B+, A- dll..

Ape pun yg berlaku pastinya ada hikmahnya…

KESEmpatan ni aku nk ucap TeriMa KasIH Pada:

1) ArKiB NeGaRa caWaNgan PuLaU PiNaNg
2) ArkiB NeGaRa MaLaysia KuaLa LuMpuR
3) PerPustaKaan Utama UM/perPustakaan ZaaBa
4) FaTah n MiRa
5) PenyeLia aku iaitu Dr ArbaiYah
6) PenyeLaras Tesis aku iaitu Dr Azharuddin Mohamed DaLi..
7) Dan pada semua yg terlibat scra lngsng dn x lngsng dlm penghasilan tesis aku ni..

-tHanks U all..
Ngan Pidah-ni last time gi Arkib Negara Msia.

with My freN and my penyeLia Tesis iaitu Dr Arbaiyah (3 dari Kanan)

Kawan2 jabatan sej yg bergambar dgn tesis masing2.


Ni time nak balik dr Arkib-mencari-cRI Teksi.

Suasana Dlm Arkib Neg Msia..-senyap-

sempat berposing dgn kereta antik yg terdapat di Arkib Neg Msia..

sebelum sampai Arkib kena la mendaki tangga dulu..

Mencari-cari Teksi utk PuLang..dr arkib

bergambar bersama semua pelajar tahun akhir jbtn sej sesi 2006/2009

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima Kasih kerana sudi meninggalkan komen anda di sini. Sila komen dengan berhemah yer.

My Random Post

Design By Sis Hawa | Copyright Reserved By Miss Banu 2009-2017