-->

23 Mac 2010

P.RaMLee (22 Mac 1929- 29 Mei 1973)

P.RaMLee keBangGaan MaLaysia..


Hari ni (22 mac 2010) merupakan ulangtahun kelahiran P.Ramlee..walaupun die dah meninggal dunia..namun tarikh kelahiran dan kematiannya masih dikenang..
Bagi aku P.RamLee mmg insan berbakat besar..aku kagum dengan beliau..
Aku suka dgn filem2 arahannya dan lakonannya..begitu juga ngan lagu2 ciptaannya..begitu indah utk didengar..mesra telinga..gitu..
Sayangnya beliau pergi begitu awal..

Di penghujung hayatnya die berdepan dengan zaman kejatuhannya..siapa pun x pedulikannyA..bila beliau dh xde barula nak disanjung sume..itulah lumrah kehidupan..berdasarkan buku yg pernah aku bacaa ttg kisah hidupnya..mmg x semuanya indah..penuh berliku-liku..dari kisah cinta sehinggalah penceraian, dari zaman kegemilangannya hinggala ke zaman kejatuhannya. Setelah pelbagai kejayaan yg dicapai oleh beliau, dapat dilihat beliau tidak kaya-raya..lihat saja lah nasib2 anak2 kandung dan anak2 angkt P.Ramlee..masing2 hidup susah..

Aku sebagai anak jati pulau pinang..sudah tentulah berbangga dengan P.Ramlee..penuh talented..kalau pergi melawat rumah P.Ramlee..di jalan P.ramlee (yg mana amat dekat ngan sekolah Abdullah Munshi sekolah aku dulu)pasti lagi memahami siapa P.ramlee yg sebenarnya..kalau dilihat filem2 arahan dan lakonannya masih disiar di televisyen berualang kali..dan semua org trmasuk aku x jemu menontonnya..bapa aku antara org yg suke tgk cite P.ramlee..

Dari segi filem-filem beliau..beliau sememangnya bijak mengupas isu2 masyarakat..isu2 sensitif..selain turut memaparkan mesej dan nilai-nilai murni dalam filem lakonannya lihat sja la filem Antara Dua Darjat, Musang Beranggut, Tiga Abdul dan lain2..Pensyarah aku msa di UM juga pernah berkata bahawa P.Ramlee mmg seorang yg bijaksana..beliau telah mengupas isu2 baru ketika itu (60an-70an) ketika masyarakat masih x begitu didedahkan ttg isu tersebut..misalnya dlm filem Dr
Rusdi, P ramlee telah pun memaparkan atau menyelitkan mesej ttg Insurans sdgkan masyarakat ketika itu belum pun tahu sgt ttg insurans..Hal ini menunjukkan P.Ramlee mendidik sambil menghibur melalui filem2 arahan dan lakonannya..

Apa2 pun aku tabik ngan beliau ni..rasanya boleh dikatakan Melayu, Cina dan India pernah tonton cerita P RAMLEE..dn tahu jalan cerita serta pernah menonton berulang kali kan..namun ada gak orang2 yg aku jumpe..org Melayu lak tu..x pernah tengok cerita P. Ramlee..cerita2 kelakar mcm Madu 3, Musang brjanggut,Seniman Bujang Lapok dan sebagainya..die x pernah tonton..bile kite bercakap ttg cerita P.Ramlee..die akan kata x pernah tgk..mmg pelik..sdgkan majority rakyat msia pasti dh tgk berkali-kali..terkejut gak dgr mula2..sdgkan filem P.Ramlee ni penuh ngan mesej..patutnya rajin2 la bukak tv gi tgk..dri tgk filem2 org putih yg merapu bagai tu..
X tau nk kata apa kt org cmni..rasa malu nk mgaku die ni org Msia..sdgkan penyanyi Indonesia Ahmad Dhani tu pun siap rakam balik lagu P.Ramlee iaitu Madu 3..die ubah susunan Muzik menjadi lebih segar dan sedap pulak didengar..

Apa pun tepuk dada tnyala selera..ambil yg positif buang yg negative..jgn sentap2.. =)

AL-FATIHAH

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima Kasih kerana sudi meninggalkan komen anda di sini. Sila komen dengan berhemah yer.

My Random Post

Design By Sis Hawa | Copyright Reserved By Miss Banu 2009-2017